Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!
Event manager

7 smarta satsningar för dig som event manager inför eventåret

För att rusta dig i rollen som event manager har vi satt ihop en lista med några av de smartaste satsningarna inför eventåret. Även om nästa årsskifte skulle vara en bit bort när du snubblar över den här artikeln – ta det som ett tillfälle för nya tag.

1. Ta fram årets marknadsplan

Om du inte redan gjort det, sammanställ en marknadsplan för året. Ta fram en detaljerad översikt över planerade aktiviteter detta år. Se tillbaka på vad som fungerade bra förra året, och inkludera mer av det i din plan. Undersök hur du kan ta det ett steg längre för att förstärka effekten. Tänk också på vad du hade hoppats få gjort förra året men aldrig hann med, och prioritera det. Håll utkik efter vad som dyker upp vid horisonten, och tänk över hur du kan implementera ny teknik i din marknadsföring i år som event manager.

2. Hitta balans mellan arbete och övriga livet

Som event manager befinner du dig i en intensiv bransch, där stressen kan bli påfrestande och leda till att du bränner ut dig. Var medveten om denna riskfaktor, och se till att reservera tid för dig själv och din familj utanför jobbet. Om du har en intensiv arbetshelg, ta ledigt en vardag eller sluta tidigare för ett yogapass, en skogspromenad eller något annat som rensar ditt huvud och ger dig återhämtning. Ju mer tid du har att ladda batterierna, desto bättre rustad blir du att arbeta de där långa kvällarna och helgerna som jobbet ofta innebär.

3. Strukturera din data

Data är ett av de bästa medlen att förstå din publik och hur de reagerar på dina event. Använd informationen för att bättre förstå dem, och förbättra dina event. Granska enkätsvar och e-post-statistik för att få reda på vilken typ av innehåll dina deltagare föredrar. Följ också vad som pågår i sociala medier för insikt i vilken typ av innehåll som engagerar målgruppen just nu.

4. Rikta in budskapen med större precision

Om du kör flera evenemang finns möjligheten att få bättre gensvar genom att skicka riktade budskap till mottagarlistan. Om du kör musikevenemang kanske konsertbesökaren som älskar heavy metal inte är intresserad av information om din salsakväll. Använd kunddata som tidigare biljettköp och app-feedback för att skräddarsy din kommunikation, och rikta olika budskap mot de olika segmenten i målgruppen.

5. Anamma god design

Grafisk design är bland de mest kraftfulla kommunikationsmedlen för ditt event. Har du inte haft fokus på det än, låt då god design vara del av ditt fokus framöver. Folk svarar i större utsträckning på kommunikation med starkt bildspråk och smart design, eftersom det drar blickarna till sig. Se till att de återspeglar eventet och använd dig av grafiska element för att promota dina event online framöver.

6. Experimentera med livestreaming

Sociala medieplattformar har gjort det enklare än någonsin att sända live från dina event.  Så ge det ett försök. Du kanske livestreamar från stora scenen, eller från en intervjuhörna vid sidan om scenen. Experimentera! 

Betrakta inte livestreaming som att ge bort ditt innehåll gratis. Faktum är att det kan vara ett effektfullt marknadsföringsverktyg. Enligt Digitell besöker 30 % av de som ser en livesändning från ett evenemang samma evenemang året därpå. Med andra ord kommer en tredjedel av årets onlinepublik betala för biljetter nästa år. Det är inte ett dumt sätt att expandera på.

7. Bygg starka samarbeten

Från byråer till tekniker och huvudtalare – det krävs många inblandade för att skapa ett större event. Fokusera på dina viktigaste samarbeten och investera tid där i år, till förmån för alla parter. Smarta samarbeten kan vara symbiotiska och bidra till såväl din verksamhet som dina partners verksamheter.

Fler tips för dig som jobbar som eller utbildar dig till event manager

Jobbet som event manager är dynamiskt och utmanande. Håll dig uppdaterad och inspirerad – Magnets sajt är en kunskapsbank med bloggartiklar och guider kring eventhantering och eventmarknadsföring, branschnyheter och omvärldsbevakning. Börja gärna med guiden Anordna event – checklista med tips, och missa inte att anmäla dig till vårt nyhetsbrev.

Helhetslösning för dig som event manager

Svenskutvecklade eventplattformen Magnet sparar tid och pengar och låter dig som event manager hålla fokus på att hantera dina evenemang, snarare än att försöka få olika appar och tjänster att fungera tillsammans. Planera, marknadsför och led framgångsrika event; följ upp, utvärdera, dra lärdomar och vidareutvecklas.

Registrera dig utan kostnad och börja utforska. När du skapat ett konto får du tillgång till vårt hjälpcenter med vanliga frågor och svar, vägledning och tips.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Magnet är smidigt och enkelt att hantera. Att våra medlemmar kan anmäla, eller avanmäla sig till event gör att vi på ett smidigt sätt kan administrera våra deltagarlistor. Jag ser bara fördelar."
Francesca O´Brien Apelgren, vd
Sveriges Marknadsförbund
Francesca O´Brien Apelgren, vd, Sveriges Marknadsförbund

Läsvärt från bloggen

Arrangera event – 20 tips för framgång

Arrangera event – 20 tips för framgång

Att arrangera ett lyckat event kräver arbete. För att hjälpa dig i starten har vi gjort en lista med 20 tips på hur du arrangerar ditt första event på bästa sätt. Bana vägen för framgång genom att börja arrangerandet med en planlagd strategi. Och om du spelar dina kort väl, kan du leverera en upplevelse […]

Hur du följer upp ditt event

Hur du följer upp ditt event

Att anordna ett evenemang kostar arrangören mycket tid, energi och pengar. Därför är uppföljningen av eventet en viktig del i arbetet.
För det är ju inte eventet i sig som säljer produkter – vad eventet gör är att skapa relationer och förtroenden. För att sälja dina produkter eller tjänster måste du gå vidare och höra av dig till dina gäster även efteråt.

Så gör du kommande år till det bästa eventåret hittills

Så gör du kommande år till det bästa eventåret hittills

Vill du att kommande år blir ett enastående år för affärerna? Såklart du vill, så bli inte ställd för att du inte vet var du ska börja. För att hjälpa dig komma loss har vi satt ihop en lista med vad du behöver för att förbättra din verksamhet, och göra kommande år till det bästa eventåret hittills.