Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

7 smarta satsningar för dig som event manager inför eventåret

Ett nytt år är här, och det är dags för en nystart. Efter jul- och nyårshelgen är det rätta tillfället att betrakta jobbet utifrån ett piggare perspektiv. Nu är det dags att faktiskt få det som du önskade hinna med förra året gjort. För rusta dig inför 2019 har vi satt ihop en lista med några av de smartaste satsningarna för dig som event manager.

1. Ta fram årets marknadsplan

Om du inte redan gjort det, sammanställ en marknadsplan för året. Ta fram en detaljerad översikt över planerade aktiviteter detta år. Se tillbaka på vad som fungerade bra förra året, och inkludera mer av det i din plan. Undersök hur du kan ta det ett steg längre för att förstärka effekten. Tänk också på vad du hade hoppats få gjort förra året men aldrig hann med, och prioritera det. Håll utkik efter vad som dyker upp vid horisonten 2019, och tänk över hur du kan implementera ny teknik i din marknadsföring i år.

2. Hitta balans mellan arbete och övriga livet

Som event planner befinner du dig i en intensiv bransch, där stressen kan bli påfrestande och leda till att du bränner ut dig. Var medveten om denna riskfaktor, och se till att reservera tid för dig själv och din familj utanför jobbet. Om du har en intensiv arbetshelg, ta ledigt en vardag eller sluta tidigare för att exempelvis gå på yoga. Ju mer tid du har att ladda batterierna, desto bättre rustad blir du att arbeta de där långa kvällarna och helgerna som jobbet ofta innebär.

3. Strukturera din data

Data är ett av de bästa medlen att förstå din publik och hur de reagerar på dina event. Använd informationen för att bättre förstå dem, och förbättra dina event. Granska enkätsvar och e-post-statistik för att få reda på vilken typ av innehåll dina deltagare föredrar. Följ också vad som pågår i sociala medier för insikt i vilken typ av innehåll som engagerar målgruppen just nu.

4. Rikta in budskapen med större precision

Om du kör flera evenemang finns möjligheten att få bättre gensvar genom att skicka riktade budskap till mottagarlistan. Om du kör musikevenemang kanske konsertbesökaren som älskar heavy metal inte är intresserad av information om din salsakväll. Använd kunddata som tidigare biljettköp och app-feedback för att skräddarsy din kommunikation, och rikta olika budskap mot de olika segmenten i målgruppen.

5. Anamma god design

Grafisk design är bland de mest kraftfulla medlen att kommunicera om ditt event. Har du inte haft fokus på det än, låt då god design vara del av ditt fokus 2019. Folk svarar i större utsträckning på kommunikation med starkt bildspråk och smart design, eftersom det drar blickarna till sig. Se till att de återspeglar eventet och använd dig av grafiska element för att promota dina event online framöver.

6. Experimentera med live-streaming

Sociala medieplattformar har gjort det enklare än någonsin att sända live från dina event.  Så ge det ett försök. Du kanske livestreamar från stora scenen, eller från en intervjuhörna vid sidan om scenen. Experimentera! Betrakta inte live-streaming som att ge bort ditt innehåll gratis. Faktum är att det kan vara ett effektfullt marknadsföringsverktyg. Enligt Digitell besöker 30 % av de som ser en livesändning från ett evenemang samma evenemang året därpå. Med andra ord kommer en tredjedel av årets onlinepublik betala för biljetter nästa år. Det är inte ett dumt sätt att expandera på.

7. Bygg starka samarbeten

Från byråer till tekniker och huvudtalare – det krävs många inblandade för att skapa ett större event. Fokusera på dina viktigaste samarbeten och investera tid där i år, till förmån för alla parter. Smarta samarbeten kan vara symbiotiska och bidra till såväl din verksamhet som dina partners verksamheter.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Magnet är smidigt och enkelt att hantera. Att våra medlemmar kan anmäla, eller avanmäla sig till event gör att vi på ett smidigt sätt kan administrera våra deltagarlistor. Jag ser bara fördelar."
Francesca O´Brien Apelgren, vd
Sveriges Marknadsförbund
Francesca O´Brien Apelgren, vd, Sveriges Marknadsförbund

Läsvärt från bloggen

Marknadsför ditt nästa event med Google Ads

Marknadsför ditt nästa event med Google Ads

Marknadsför nästa event med Google Ads; syns i rätt sammanhang och locka fler deltagare. Här går vi igenom grunderna och fördelarna med Google Ads, samt vad du bör tänka på när du marknadsför evenemang via Google.

Hur levererar man kundservice i världsklass? Kundo, en nöjd Magnetanvändare berättar.

Hur levererar man kundservice i världsklass? Kundo, en nöjd Magnetanvändare berättar.

Är det någon som kan svara på den frågan så är det Björn Lilja. 2010 startade han Kundo tillsammans med tre kollegor. Vad företaget gör? Hjälper sina kunder att skapa kundservice i världsklass i de digitala kanalerna.

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Som eventmakare har man tusentals saker att hålla reda på samtidigt. Det är mycket som ska hända under de få timmar som eventet pågår. Då är det viktigt att alla vet vad man ska göra och i vilken ordning. Därför är en checklista ett måste.