Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Så planerar & genomför du en bra presentation

Våra bästa tips för att genomföra en proffsig presentation
"Vi är väldigt nöjda med Magnet"
Malin Croner, vd
Dalarna Business
"Magnet är otroligt smidigt!"
Björn Lilja, Head of Customer Experience
Kundo
"Magnet är enkelt."
Francesca O´Brien Apelgren, vd
Sveriges Marknadsförbund

Så planerar & genomför du en bra presentation

Vare sig du ska planera och genomföra en presentation fysiskt eller digitalt, är novis eller någorlunda erfaren kan du här få vägledning för en så bra presentation som möjligt. Vi tar upp allt från upplägg och mental träning till tips och trix för att undvika fallgroparna med powerpoint. Andas in genom näsan, ut genom munnen – och lycka till!

17 tips för att släppa pressen & lyckas med din presentation

Tips för dig som vill lyckas med din presentation. Hör du till de lyckliga få som älskar att tala inför publik? Eller börjar du svettas bara av tanken på att tala inför dina närmaste kollegor? Oavsett vilken grupp du tillhör finns det många knep att ta till. Knep som hjälper dig att närvara fullt ut, nå fram med dina budskap och hålla en riktigt bra presentation.

1. Förberedelse är A och O

När du ska börja planera din presentation kan det vara en god idé att ställa dig följande frågor:

Vilka ska du hålla dragningen för?

Hur många är de?

Vad vet de om ämnet?

Anpassa presentationen utifrån svaren. Fundera också över vilka frågor publiken kan tänkas ställa till dig, och besvara i din presentation.

2. Sätt ett mål 

Förhoppningsvis har du ett mål med din presentation. Fundera på hur ditt tal eller föreläsning kan stödja det målet. Fundera också på vad du vill ge dina åhörare. Vilken känsla vill du förmedla? Vad vill du att din publik ska ta med sig därifrån?

3. Hur lång tid har du på dig?

Har du fem minuter eller fem timmar? Skillnaden kan vara stor också nere på minutnivå, därför måste du planera din presentation efter det. Vad vill du förmedla under din dragning? Fundera på om det kan uttryckas mer koncist och lättsamt. En långdragen presentation kan kväva uppmärksamheten och döda syftet.

4. Välj ett engagerande och relevant innehåll

Känns något överflödigt? Stryk det direkt! Onödig information tar bort fokus från det viktiga och publiken kan missa det som du verkligen vill förmedla. Ditt syfte med presentationen ska vara tydligt.

Berätta också gärna något personligt i jagform. Det ökar engagemanget och din trovärdighet, samtidigt som det höjer åhörarnas nivåer av oxytocin – lyckohormonet.

5. Använd humor

Skaka av dig nervositeten genom ett skratt. När du använder humor ökar endorfinerna i både dig och dina åhörare. Det engagerar och gör det enklare för publiken att tycka om dig.

6. Effektiva berättarknep

Storytelling är ett effektivt verktyg som du kan använda dig av i din presentation. Tänk ständig framåtrörelse, där du bara ger små bitar och cliff hangers, och väntar med att avslöja hela berättelsen till slutet. Det ökar spänningen och därmed dina åhörares fokus och dopaminnivåer.

7. Träna, finslipa och träna lite till

Öva så att du slipper förlita dig på dina anteckningar. Presentationen blir bättre ju mer fritt du kan tala. Kör igenom din presentation flera gånger för att se att allting funkar. Både ditt material och tekniken. Gärna inför en vän eller en kollega. Be dem om feedback om hur du kan finslipa din presentation. Du kan också be någon filma dig.

8. Var tydlig och närvarande

Prata långsamt och tydligt. Se till att publiken är alert och tar in det du säger. Ta pauser – både för din egen skull och för de som lyssnar. Prata i max 45 minuter, ta sedan paus om din presentation sträcker sig längre än så.

9. Var stolt och tro på dig själv

Var stolt över det arbete du har gjort och tro på den du är. När du utstrålar stolthet tillsammans med engagemang och entusiasm så smittar det av sig till publiken och skapar trovärdighet. Le och var närvarande. Påminn dig om att du har något viktigt att berätta och att publiken är betydelsefull för dig.

10. Om du blir nervös – andas

Om du blir nervös i början av presentationen – ta ett djupt andetag och berätta det för din publik. Det gör det lättare att släppa pressen. Kom ihåg att det är mänskligt att vara nervös. Tänk också på att stanna upp då och då och ta ett djupt andetag även under presentationen. Det skapar naturliga konstpauser.

11. Tystnad – ett effektivt verktyg

När du stannar upp då och då under din presentation skapas strategiska pauser. De ger din publik möjlighet att ta in, reflektera och känna efter. Planera därför in flera pauser i presentationen.

12. Använd din röst och intressanta ordval

Din röst kan vara avgörande för hur väl du lyckas med din presentation. Med rösten lyfter och levandegör du ditt tal. Ha med känslan när du talar. Höj volymen när du vill ha extra uppmärksamhet och när du pratar om något riktigt spännande. Variera tempot, repetera och betona avgörande ord.

Andra effektiva grepp är metaforer och anaforer. Metaforer är bildliga uttryck, till exempel ’blod är tjockare än vatten’. En anafor använder du när du börjar en eller flera meningar på samma sätt. Det ger flyt i presentationen och gör den mer lättillgänglig.

13. Ditt kroppsspråk

Kroppsspråket är minst lika avgörande som rösten. Den kan antingen lyfta eller sänka en presentation. Kom ihåg att förstärka och öka effekten med det du säger genom att matcha ditt kroppsspråk med det du berättar. Tro på det du säger. Känn för det du berättar. Först när du synkar ordvalen och din röst med dina ansiktsuttryck och ditt kroppsspråk utstrålar du trovärdighet.

Be någon filma dig när du tränar på din presentation.

14. Din blick

Visa respekt för dina åhörare genom att se på dem i så stor utsträckning som möjligt. Ögonkontakt med publiken ökar trovärdigheten.

15. Frågestund 

Efter presentationen är det bra att ha en frågestund inplanerad. Se till att du är förberedd. Låt vänner och kollegor ställa knepiga frågor till dig och öva på att besvara dem. Men det är okej om det dyker upp frågor som du inte kan besvara. Be att få återkomma så snart du har svaret.

Det är också uppskattat att du ställer frågor till dina åhörare. Låt din publik få vara huvudpersonen för en stund.

16. Feedback

Efter avslutad presentation kan det vara bra att använda sig av feedback av något slag. Be en kollega som sitter med under presentationen att komma med konstruktiv kritik efteråt – var allting bra eller finns det något som du kan förbättra inför nästa gång?

17. Uppföljning

Hur förlänger du effekten av presentationen? Ska du dela ut din ppt-presentation på plats eller kanske förlänga effekten genom att mejla materialet dagen därpå? Är det kanske läge för uppföljande telefonsamtal? Oavsett dina svar på de här frågorna – se till att ha en uppföljningsplan.

Hur känns det nu? Fortfarande vilsen? Eller fast besluten att fixa detta? Läs vidare!

Mental träning gör dig till en bättre presentatör

Hur du förbereder dig mentalt inför en presentation har stor betydelse både för ditt eget välbefinnande och hur presentationen uppfattas och landar hos publiken. Med andra ord är mental träning inte bara ett verktyg för nervösa talare, det är något som lönar sig för alla.

Du har antagligen hört talas om elitidrottare som praktiserar mental träning och använder sig av visualisering inför avgörande matcher och tävlingar. Verktyget är förbluffande effektfullt i en mängd sammanhang. Du kan använda det för att påverka såväl inre som yttre stress, allmänt välbefinnande, koncentration, minne och olika typer av prestationer.

Det går inte att komma ifrån att en stor del av presentationen består i hur du:

  • säger det du säger
  • använder gester och kroppsspråk
  • interagerar med åhörarna
  • rör dig i rummet eller på scenen.

Du förmedlar den inställning och det känsloläge du går in med. Och det närmaste du kommer ett reglage för att ställa in ett positivt känsloläge är mental träning.

När eventet närmar sig – avspänning, koncentration & visualisering

Hitta en tid och plats där du i ostördhet kan rikta uppmärksamheten inåt. Första steget när du använder mental träning för att förbereda dig är avspänning och koncentration. När du är avspänd öppnar du dig för att påverka ditt förhållningssätt.

Nästa steg är visualisering. Föreställ dig hur du genomför presentationen, föreställ dig publiken, frågor de kan komma att ställa och hur du besvarar dem. När du visualiserar ett lyckat genomförande skapas ett spår i medvetandet som du sedan kan följa för att uppfylla målbilden.

Precis innan presentationen – mentala knep

För att varva ned, hitta ett inre lugn och fokus innan det är dags att kliva fram och hålla din presentation finns olika knep du kan ta till. Har du dagen eller veckan innan ägnat dig åt mental förberedelse genom avspänd koncentration och visualisering? Nu gäller det att med enkla medel återvända till det sinnestillståndet.

Ibland är schemat tajt och utrymmet för att landa och förbereda dig när presentationen närmar sig kan vara närmast obefintligt. Då är det bra att ha tillgång till mikroknep som kan göra skillnad inom loppet av minuter eller sekunder.

  • Ta en promenad
  • Lyssna på en bra låt
  • Drick ett glas vatten
  • Le mot dig själv i spegeln
  • Upprepa en tanke eller fråga, högt eller för ditt inre
  • Sträck på dig och ta ett par djupa andetag.

Testa och känn efter vad som fungerar bäst för dig!

Powerpoint i presentationer – tips & trix

Powerpoint kan vara ett bra hjälpmedel under presentationen, både för dig och för publiken. Men som uttrycket “death by powerpoint” påvisar finns det en del fallgropar.

Den allra vanligaste fallgropen är att fylla sin presentation med alldeles för mycket information på varje sida. Kom ihåg att en powerpointpresentation inte ska visa precis allt. Den ska dels vara ett hjälpmedel för dig så du kan hålla tråden och följa tidplanen, dels ett stöd för publiken i att uppfatta det viktigaste.

Tips för att utforma bästa powerpointpresentationen

  • Håll powerpointpresentationen enkel. Det är ditt budskap som ska nå fram, inte hur häftiga slides du kan visa upp.Välj en så enkel mall som möjligt (om du inte är anvisad företagets mall).
  • Ha en bra balans mellan text och bilder. Kombinera gärna bild och text på samma sidor.
  • Använd dig av relevanta bilder.
  • Använd max 6 punkter per sida.
  • Undvik detaljerade och invecklade flödesscheman.
  • Undvik ljus bakgrund. Det stjäl uppmärksamheten från dig och kan vara störande för publiken.
  • Använd mörk eller svart bakgrund. Det får ögonen att slappna av.

Så håller du en proffsig onlineföreläsning

Kreativa & roliga presentationer

Vill du bjuda till, ge det lilla extra, knyta an till publiken och genomföra en lika underhållande som minnesvärd presentation? Kul att höra! Här är ett par lästips för dig som klurar på vad som är hemligheten bakom kreativa och roliga presentationer.

Engagemang

Föreläsaren och scenkonstnären Klas Hallberg använder sig av hånglet som metafor. Våga mer, närvara fullt ut och engagera dig i dina medmänniskor. I vår blogg finner du en intervju med honom, där vi slår ett slag för seriöst hångel på konferens.

Klas Hallberg om seriöst hångel på konferens

Blixtpresentation

Lightning talk är en blixtpresentation på i regel 5 minuter. Ofta genomförs ett flertal på varandra följande blixtpresentationer under en längre session. Enskilda presentatörer som är kunniga inom sitt område får presentera ett projekt, koncept eller en idé. Tanken är att ge åhörarna en inblick i ämnet, på ett koncist och tydligt sätt.

Mötesmetoder för att organisera unconference – stimulera mera

Prova vårt verktyg för event och biljettförsäljning gratis