Eventmarknadsföring – relationsskapande event

Eventmarknadsföring innebär en möjlighet att komma närmare din målgrupp genom att ge dem en interaktiv upplevelse. Med engagerade kunder i sikte är det ett viktigt led i företagets marknadskommunikation. Arbetet med att anordna event innebär projektledning och administration. För att det ska fungera väl och inte sluka för mycket tid och resurser är ordning och reda en förutsättning. 

Eventmarknadsföring är marknadsföring i form av event, eller i samband med event. På andras arrangemang kan det vara i form av sponsring, en mässmonter, föreläsning eller annan aktivitet. Är det du och ditt företag som anordnar eventet är arrangemanget i sin helhet ett led i er marknadskommunikation.

Därför ska du använda event som marknadsföring

Fördelen med event som marknadsföring är att ditt företag kan möta och interagera med målgruppen direkt. Eventet är en effektfull plattform när det gäller att  stärka:

✔ Budskap

✔ Varumärke

✔ Relationer.

Det handlar om att få kunden engagerad, något som kan vara utmanande med tanke på dagens enorma informationsflöde och konstanta brus. Eventet som en fysisk upplevelse innebär en vidgad chans att nå fram till kunden. När fler än ett sinne involveras tar vi lättare in och minns budskap, och knyter an på en ny nivå.

Ta vara på tillfället med ett genomtänkt upplägg och ett i alla delar väl genomfört event. Efteråt kommer den viktiga utvärderingen. Här kan du hämta värdefull information både för att förbättra och utveckla dina kommande event, och för att lära känna kunderna och deras behov bättre.

Arrangera framgångsrika event med vasst verktyg

Att arrangera event innebär projektledning, oavsett om du arbetar uteslutande som event manager, har det som ett av flera ansvarsområden i din yrkesroll eller gör en ideell arbetsinsats. Från första planering över löpande hantering till uppföljning är det ofta många bollar i luften. En sak är nödvändig för att det ska löpa på så smidigt som möjligt, och för att du ska ha överblick och kontroll och kunna fördela tiden på ett effektivt sätt.  Struktur.

Med det kompletta verktyget Magnet får du den struktur du behöver. Här skapar du enkelt en anmälningssida och skickar snabbt ut inbjudan till event via anpassningsbara mallar. Du som tar betalt kan sälja biljetter och koppla på färdiga betallösningar om du önskar.

Till din hjälp har du en rad smarta funktioner för att marknadsföra och hantera ditt event. I ett och samma system kan du ordna allt ifrån att skriva ut namnbrickor till att nå ut med information till deltagarna via sms-utskick och incheckning på plats. Allt för att minimera tidsåtgången och se till att du får så många deltagare som möjligt till ditt event. Efteråt har du dessutom tillgång till relevant data, bland annat i form av mätetal. Deltagarnas upplevelse kan du smidigt följa upp via vårt enkätverktyg.

Utnyttja event för marknadsföring på ett smart och stabilt sätt. Registrera dig utan kostnad och prova det användbara eventverktyget Magnet.

Koll på marknadsföring & hantering av event

Följ vår blogg för information, tips och guider kring marknadsföring och hantering av event. Här kan du bland exempelvis ta del av checklistan för dig som ska planera ditt första event, allt eventmarknadsförare behöver veta om content marketing och tips från Magnus Kull om vad du som arrangör kan göra för att skapa närvaro, fokus och engagemang i det fysiska mötet.

Välkommen till Magnet!

Prova verktyget

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt