Zoom Webinar & Meeting + Magnet eventverktyg
Magnet är integrerat med Zoom och deras tjänster Meeting och Webinar. Du kan alltså skapa digitala evenemang i Zoom, och hantera anmälningar eller biljettköp i Magnet. Med verktyget kan du skapa en snygg anmälningssida på din egen domän, hålla koll på dina anmälningar och även ta betalt på ett smidigt sätt om det inte är ett gratiswebbinarium.
När deltagare anmäler sig eller köper biljett blir de automatiskt anmälda i Zoom. Med bokningsbekräftelsen som skickas ut får de personliga länkar till evenemanget. Och vid eventuell avbokning försvinner de i Zoom. Integrationen ger dig en komplett plattform för webbinarium. Allt på ett ställe ger en bättre helhetsupplevelse både för dina deltagare och dig som arrangör.
Ska du genomföra ett digitalt evenemang vid flera tillfällen? Knyt de webbinarier/möten som du schemalagt i Zoom till ditt event i Magnet, så blir de valbara tillfällen.
Håll ihop kommunikationen vid digitala evenemang
Unika länkar och eventuellt lösenord för att ansluta till evenemanget genereras alltså automatiskt från Zoom till bekräftelsemejlet – som har dig/ditt företag som avsändare. Själv kan du passa på att anpassa bekräftelsemejlet och förse deltagaren med praktisk information. Du kan också lägga in program i tabellform i meddelandet.
När all kommunikation kommer från dig som arrangör blir den konsekvent och tydligare, vilket också gynnar ditt varumärke.
Introduktion till Zoom Webinars & Meetings
De olika formerna för digitala evenemang erbjuder liknande funktioner, men har några viktiga skillnader. Hur man kan dela ljud och bild och styra över dessa skiljer sig åt.
Meetings, möten, är utformade för samarbete där alla deltagare kan skärmdela, sätta på webbkamera och mikrofon och se vilka som är närvarande. Alla deltagare kan stänga av och på sitt eget ljud, men värden för mötet kan även stänga av och på ljudet för de andra deltagarna.
Webinars, webbinarier, är utformade så att värden och eventuella utsedda paneldeltagare kan dela sin webbkamera, mikrofon och skärm. Andra deltagare kan lyssna och har möjlighet att interagera via frågor och svar, chatta, svara på omröstningsfrågor, och även dela skärm. Värden för mötet kan välja att aktivera mikrofonen för en deltagare så denne kan prata. Deltagare i webbseminarier kan inte byta namn på sig. Värden kan också avaktivera deltagarna.
Ska du välja Möten eller Webbinarier?
Zoommöten är som mötesrum, perfekt när du vill vara värd för mer interaktiva sammankomster där du vill ha publikdeltagande, eller sammankomster i mindre grupper. Formen lämpar sig bäst för möten med små till stora grupper, kundinriktade möten, försäljningsmöten, träningspass och så vidare.
Zoomwebbinarier är mer som virtuella föreläsningssalar eller auditorium. Webbseminarier är perfekta för en stor publik eller vid större evenemang som är öppna för allmänheten. Formen passar bättre vid stora evenemang och offentliga framträdanden där deltagandet är större än 50 deltagare. Det kan vara föreläsningar, föreställningar och så vidare.
Max antal deltagare och hur länge du får hålla dina evenemang styrs av licensen du tecknar hos Zoom. Det finns fyra olika licenser: BASIC, PRO, BUSINESS och ZOOM UNITED BUSINESS. Ju högre upp du går desto fler funktioner och deltagare får du.
I Meeting kan du ha 100–1 000 deltagare beroende på licens.
I Webinar kan du ha 100–10 000 deltagare beroende på licens.
Administrera dina digitala evenemang
Utnyttja Magnet eventverktyg för att administrera digitala evenemang såväl som fysiska. Du får en överblick i alla steg som underlättar vid många deltagare. Med det biljettsystem och de betallösningar du har tillgång till blir det enkelt att sälja biljetter och ta betalt. Att samla in deltagaruppgifter och följa upp evenemanget fungerar också smidigt och säkert.
✓ Paketera
✓ Ta betalt
✓ Samla in deltagaruppgifter GDPR-säkrat.
Anmälningssida
- Responsiv – lika smidig i mobilen
- Följ din grafiska profil
- Addera filmer eller bilder
- Bädda in på din webbplats
Biljettsystem
- Early Bird
- Rabatter och rabattkoder på en eller flera biljetter
- Tidsstyrda biljetter
- Lägg till produkter/erbjudanden på biljett till exempel inträde + en bok
- Kostnadsfria biljetter
- Välj deltagaruppgifter på köparen.
Betallösningar
- Swish
- PayPal
- Payson
- Billogram
- Egen fakturering.
Försäljningsstatistik och ordrar
- Ordrar
- Hur många deltagare?
- Hur många deltagare har checkat in?
- Biljetter kvar till försäljning?
- Total försäljningssumma
Kom igång
Något du undrar över? Vårt kundteam och support är redo att ta emot dina frågor och funderingar.
Prova Magnet gratis!
Tips & trix för digitala evenemang:
Webbinarium – effektivt verktyg i din digitala marknadsföring