Zoom Webinar & Meeting + Magnet eventverktyg

Magnet är integrerat med Zoom och deras tjänster Meeting och Webinar. Du kan alltså skapa digitala evenemang i Zoom, och hantera anmälningar eller biljettköp i Magnet. Med verktyget kan du skapa en snygg anmälningssida på din egen domän, hålla koll på dina anmälningar och även ta betalt på ett smidigt sätt om det inte är ett gratiswebbinarium.

När deltagare anmäler sig eller köper biljett blir de automatiskt anmälda i Zoom. Med bokningsbekräftelsen som skickas ut får de personliga länkar till evenemanget. Och vid eventuell avbokning försvinner de i Zoom. Integrationen ger dig en komplett plattform för webbinarium. Allt på ett ställe ger en bättre helhetsupplevelse både för dina deltagare och dig som arrangör.

Ska du genomföra ett digitalt evenemang vid flera tillfällen? Knyt de webbinarier/möten som du schemalagt i Zoom till ditt event i Magnet, så blir de valbara tillfällen. 

 

Håll ihop kommunikationen vid digitala evenemang

Unika länkar och eventuellt lösenord för att ansluta till evenemanget genereras alltså automatiskt från Zoom till bekräftelsemejlet – som har dig/ditt företag som avsändare. Själv kan du passa på att anpassa bekräftelsemejlet och förse deltagaren med praktisk information. Du kan också lägga in program i tabellform i meddelandet. 

När all kommunikation kommer från dig som arrangör blir den konsekvent och tydligare, vilket också gynnar ditt varumärke.

 

Introduktion till Zoom Webinars & Meetings  

De olika formerna för digitala evenemang erbjuder liknande funktioner, men har några viktiga skillnader. Hur man kan dela ljud och bild och styra över dessa skiljer sig åt.

Meetings, möten, är utformade för samarbete där alla deltagare kan skärmdela, sätta på webbkamera och mikrofon och se vilka som är närvarande. Alla deltagare kan stänga av och på sitt eget ljud, men värden för mötet kan även stänga av och på ljudet för de andra deltagarna.

Webinars, webbinarier, är utformade så att värden och eventuella utsedda paneldeltagare kan dela sin webbkamera, mikrofon och skärm. Andra deltagare kan lyssna och har möjlighet att interagera via frågor och svar, chatta, svara på omröstningsfrågor, och även dela skärm. Värden för mötet kan välja att aktivera mikrofonen för en deltagare så denne kan prata. Deltagare i webbseminarier kan inte byta namn på sig. Värden kan också avaktivera deltagarna.


Ska du välja Möten eller Webbinarier?


Zoommöten är som mötesrum, perfekt när du vill vara värd för mer interaktiva sammankomster där du vill ha publikdeltagande, eller sammankomster i mindre grupper. Formen lämpar sig bäst för möten med små till stora grupper, kundinriktade möten, försäljningsmöten, träningspass och så vidare.

Zoomwebbinarier är mer som virtuella föreläsningssalar eller auditorium. Webbseminarier är perfekta för en stor publik eller vid större evenemang som är öppna för allmänheten. Formen passar bättre vid stora evenemang och offentliga framträdanden där deltagandet är större än 50 deltagare. Det kan vara föreläsningar, föreställningar och så vidare.

Max antal deltagare och hur länge du får hålla dina evenemang styrs av licensen du tecknar hos Zoom. Det finns fyra olika licenser: BASIC, PRO, BUSINESS och ZOOM UNITED BUSINESS. Ju högre upp du går desto fler funktioner och deltagare får du.

I Meeting kan du ha 100–1 000 deltagare beroende på licens.
I Webinar kan du ha 100–10 000 deltagare beroende på licens. 

 

Administrera dina digitala evenemang

Utnyttja Magnet eventverktyg för att administrera digitala evenemang såväl som fysiska. Du får en överblick i alla steg som underlättar vid många deltagare. Med det biljettsystem och de betallösningar du har tillgång till blir det enkelt att sälja biljetter och ta betalt. Att samla in deltagaruppgifter och följa upp evenemanget fungerar också smidigt och säkert. 

✓ Paketera

✓ Ta betalt

✓ Samla in deltagaruppgifter GDPR-säkrat. 

 

Anmälningssida

  • Responsiv – lika smidig i mobilen 
  • Följ din grafiska profil
  • Addera filmer eller bilder 
  • Bädda in på din webbplats

Biljettsystem

  • Early Bird
  • Rabatter och rabattkoder på en eller flera biljetter
  • Tidsstyrda biljetter
  • Lägg till produkter/erbjudanden på biljett till exempel inträde + en bok
  • Kostnadsfria biljetter
  • Välj deltagaruppgifter på köparen.

Betallösningar

  • Swish 
  • PayPal
  • Payson
  • Billogram
  • Egen fakturering.

Försäljningsstatistik och ordrar

  • Ordrar
  • Hur många deltagare?
  • Hur många deltagare har checkat in?
  • Biljetter kvar till försäljning?
  • Total försäljningssumma

 

Kom igång 

Något du undrar över? Vårt kundteam och support är redo att ta emot dina frågor och funderingar.

Prova Magnet gratis!

 

Tips & trix för digitala evenemang:

Webbinarium – effektivt verktyg i din digitala marknadsföring

Så håller du en proffsig onlineföreläsning 

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Inbjudan, planering & hantering av event, en komplett eventplattform

Planera & hantera event online

Du har hittat det. Det ultimata verktyget för inbjudan, planering och hantering av event. Magnet assisterar dig med struktur och smarta funktioner, samtidigt som det är enkelt att använda. Hantera alla delar och faser kring ditt event genom att logga in i Magnet online.

Eventplanerare

För alla former av event

Dra nytta av systemet för att planera, marknadsföra och hantera event oavsett om du är professionell eventplanerare, planerar företagsevent emellanåt eller står i färd att anordna ett gratisevenemang.

Behöver du skicka ut inbjudningar och ordna ett anmälningssystem till ett kostnadsfritt event är det gratis att använda vår tjänst. Vill du sälja biljetter hittar du ett flexibelt system för biljettförsäljningi Magnet, och en rad betalningslösningar att ansluta till.

Komplett eventplattform

För din eventhantering inklusive marknadsföring har du en stabil uppbackning av smarta funktioner. Vilket är tidsbesparande när du strävar efter att få så många deltagare som möjligt till evenemanget.

Hantera allt från att skriva ut namnbrickor till att kommunicera ut viktiga uppdateringar via SMS och checka in gästerna vid ankomst. Allt med hjälp av samma mjukvara.

När evenemanget är över har du tillgång till relevant data, som statistik. Och dessutom möjligheten att enkelt genomföra en uppföljning av deltagarnas upplevelse.

Olika typer av biljetter

Erbjud Early-Bird-biljetter, rabatter och rabattkoder för en eller flera biljetter. Tidsinställ biljetter och lägg till produkter till paketerbjudanden som entré plus T-shirt. Du kan också erbjuda väntelista om det blir slutsålt.

App för incheckning till event

Genom att använda appen för incheckning vid ingången till ditt event får du koll på vilka och hur många deltagare som är på plats.

Välj betalningslösning

Välj vilka betalningsalternativ du vill erbjuda vid varje event, och ställ in primär betalningsmetod om du föredrar ett alternativ.

Visa och Mastercard, Swish, Payson, Billogram, Egen fakturering.

Olika momssatser

Administrationsgränsnitt för försäljning, intäkter varav moms, kvitton, rapporter.

Sprid, marknadsför och sälj fler biljetter

Skapa eventsida med egen URL, generera automatisk karta, lägg till filmklipp och bilder, bädda in på din Webbsajt. 

Skicka inbjudningar, dela i sociala medier, skicka sms.


Följ upp försäljning och ordrar

Finns biljetter kvar för försäljning? Titta närmare på ordrar, antal deltagare och vilka som checkat in.

Tracking

Facebook pixel och LinkedIN.

Eventplanering

Dags att skapa ett event?

Passa på att prova Magnet, vår eventplattform; registrera dig utan kostnad och börja utforska. När du skapat ett konto får du tillgång till vårt hjälpcenter med vanliga frågor och svar, vägledning och tips. Vill du sälja biljetter och funderar på vad det kan kosta? Här ser du våra priser för dig som tar betalt av deltagarna. Kika också gärna på vad våra kunder har att säga om verktyget.

Från hjärtat av event & digital marknadsföring – blogg & nyhetsbrev

Få koll och håll dig uppdaterad inom event och digital marknadsföring. Ta del av bra tips, checklistor och relevant läsning på vår blogg och via vårt nyhetsbrev (registrera dig här på sidan). Är det något speciellt du skulle vilja att vi tar upp; tveka inte att höra av dig med ditt önskemål.

Varmt välkommen till Magnet!