06 okt 2016

Eventplanering – Lär av misstagen

Att använda sig av experimentell marknadsföring kan vara lösningen på hur du ska väcka ditt varumärke till liv. Det är en kanal som ger utrymme för kreativitet, och där man kan skapa personliga och minnesvärda upplevelser för konsumenten.

Men som med allt experimentellt så måste man också ha med i beräkningen att saker kan gå snett. Här ger vi dig några exempel på sådana felsteg, så att du kan lära av misstagen inför din egna eventplanering framöver och se till att du själv inte gräver samma typ av grop för dig själv.

1. Säkerhet före allt

När Jägermeister planerade sitt poolparty så ville de piffa till det hela med lite rök på dansgolvet. Med hjälp av flytande kväve satte de sina planer i kraft, men det gick inte helt som de hade tänkt sig. När flytande kväve kommer i kontakt med klorin blir det nämligen kväve – vilket gjorde att samtliga deltagare fastnade i en tjock dimma av flytande kväve. Resultat blev nio personer som fick föras till sjukhus, varav en försattes i koma.

Lärdomen? Snåla inte på den tid som krävs för säkerhetsarbetet i eventplaneringen och se till att du ha en bra ansvarsförsäkring.

2. Välj datum med omsorg

När Puma skulle lansera sin nya Italien tröja inför 2014 FIFA World Cup blev det inte riktigt som de hade tänkt sig. De promotade nyheten som en helgedom överallt på stora displayer i New York, Boston, Los Angeles och Chicago med hashtaggen #StartBelieving. Problemet var bara att Puma hade valt askonsdagen som dag för release av tröjan, vilket gjorde en skara av religiösa fotbollsfans vansinniga. Puma anklagades för att ha kapat en viktig religiös dag i kommersiellt ändamål, och fick stor negativ respons på det hela.

Lärdomen? Se till att du inte väljer att datum som kan överlappa ditt event. Överväg också riskerna för att ditt event kan orsaka irritation, besvikelse eller ilska på annat sätt.

3. Ha koll på väderleken!

Under 2005 ville Snapple göra något som skulle skapa uppmärksamhet och varumärkeskännedom, genom att slå ett världsrekord. De ville bygga en nästan 8 meter hög klubba i is mitt på Times Square i New York. Och visst gav det Snapple både uppmärksamhet och varumärkeskännedom, men kanske inte helt enligt plan.

När man en varm sommardag i Juni valde att placera ut den gigantiska isskulpturen så var det 26 grader varmt ute. Ingen blev egentligen förvånad över att den här stora klubban började smälta direkt, vilket resulterade i att man fick kalla in en brandkårsstyrka för att stänga gatorna längst Manhattan, där det översvämmades av en flod med kiwi- och jordgubbssmakande Snapple.

Lärdomen? Om du ska organisera ett utomhusevent, se för all del till att ha koll på väderleken.

Att arbeta med eventplanering och eventhantering innebära många trådar som ska hållas samman i planeringen. Med Magnet blir det enklare att skapa struktur i själva hanteringen av eventet, så kan du istället ägna din tid åt mer planering.

Skapa ett freemiumkonto i Magnet idag – verktyget som gör din eventhantering enkel.

Vill du ha en personlig demonstration av Magnet?

Skapa ett demokonto så hjälper vi dig att utforska Magnet. Skapa ett demokonto här!