Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!
Skapa och sälj event biljetter

Skapa och sälja event biljetter med Magnet

Skapa biljetter och sälj dem enkelt och smidigt med Magnet. Att skapa själva biljetterna är en viktig del av att hålla i ett event, oavsett om du säljer biljetter eller om du ger bort dem gratis. Oberoende av i fall biljetterna är din främsta inkomstkälla, eller om de helt enkelt bara är ett sätt för […]

Skapa biljetter och sälj dem enkelt och smidigt med Magnet. Att skapa själva biljetterna är en viktig del av att hålla i ett event, oavsett om du säljer biljetter eller om du ger bort dem gratis. Oberoende av i fall biljetterna är din främsta inkomstkälla, eller om de helt enkelt bara är ett sätt för dig att hålla koll på din publik, så kommer en stabil process för biljettförsäljning att hjälpa dig att få ditt event att rulla på.

Att hantera biljetter till event ska vara lätt och kul. Just det och mycket annat hjälper vår plattform dig med. För att hjälpa dig att hålla koll på viktiga saker kring biljetter för event så har vi skapat en lista med de topp 10 tipsen för att sälja biljetter till event.

Registrera dig idag och gör det enkelt att hantera evenemang!

Här är våra topp 10 tips:

1. Skapa en eventförsäljningssida

Ett grundläggande steg som sätter din försäljning i rullning är att skapa en sida för biljettförsäljning. Det är viktigt att denna sida är enkel att använda, tydlig och att all viktig information finns med, såsom datum, tid och plats. Även priser för biljetter, vilket format biljetterna levereras i och vilka betalningsalternativ som är tillgängliga, är saker som en potentiell kund behöver få reda på. När du har en sådan landningssida kan du bädda in den på din egen hemsida och på sociala medier för att göra det så enkelt som möjligt att köpa biljetter till ditt event.

2. Överväg olika prissättningsalternativ

En prissättning i olika nivåer gör att du kan ha alternativ för alla typer av människor. En Basic biljett erbjuder intresserade ett pris för inträde och en Premium biljett gör en större vinst möjlig genom att du säljer mervärde till engagerade fans med en högre budget. Premium biljetter kan inkludera en sittplats på första raden eller en VIP upplevelse, som exempelvis en privat session där de får träffa exempelvis huvudtalaren eller bandet. Du kan också erbjuda en Early Bird rabatt för att uppmuntra människor att boka biljetter tidigt.

3. Skapa digitala biljetter för mobilen

Deltagarna har med sig sina mobiler överallt, så att erbjuda digitala biljetter direkt i mobilen är en självklarhet. Skapa en biljett som enkelt kan skannas vid dörren. Det här gör det smidigare för de som står vid entrén och gör att allt kan flyta på snabbt. På så sätt kan deltagarna komma in fortare och börja uppleva eventet.

4. Välj flera olika betalningsmetoder

Klarna, Visa, Mastercard, fakturering och Swish, listan kan fortsätta hur länge som helst. Gör det enkelt för dina kunder att betala på det sätt som passar dem bäst.

5. Marknadsför biljettförsäljningen

När din sida för biljettförsäljning är uppe och fungerar, är det en bra idé att marknadsföra ditt event på flera olika plattformer. Lägg till den här landningssidan på dina mail och sociala medier. Du kan också uppmuntra personer som uppträder eller har någon typ av framförande på ditt event, att dela dessa länkar med deras följare för att hjälpa till att boosta försäljningen. Skicka gärna uppföljningar och påminnelser till människor som deltog på ditt förra evenemang, då de sannolikt är intresserade av ditt nästa.

6. Bädda in biljettförsäljningssidan på din hemsida

Din landningssida för biljettförsäljning bör vara omöjlig att missa på din hemsida. På alla ställen där du marknadsför talare eller uppträdare, bör du också göra det enkelt för potentiella deltagare att registera sig och köpa biljetter. Du kan även låta en huvudtalare eller liknande att bädda in landningssidan på deras egen hemsida. Det viktiga är att göra det hela så lätt som möjligt.

7. Designa en minnesvärd biljett

Design är en stor del av marknadsföring, därför är det är ett smart val att lägga lite tid på designen när du ska skapa din biljett. Majoriteten av dina deltagare kommer att använda en digital biljett i mobilen, så ha det i åtanke. Glöm inte att ha med ditt events logga för att ta vara på möjligheten att marknadsföra.

8. Uppmuntra de som köper biljetter att bjuda in vänner

Mun till mun marknadsföring är en viktig del i att marknadsföra event eftersom människor i regel vill gå på event med sina vänner eller kollegor. Gör det enkelt för de som köper biljetter att dela information om ditt event med sina vänner, genom exempelvis smidiga knappar på sidan. Låt dina fans göra jobbet åt dig och sälj mer biljetter.

9. Låt de som köpt biljetter checka in digitalt

Digital incheckning gör att dina deltagare kan visa upp för sina vänner att de ska på ditt event. Virtuellt skryt på sociala medier kan boosta sista minuten biljettköp. Genom att skapa ett digitalt check-in alternativ ger du de som inte köpt biljetter än en släng av FOMO. Se till att du även marknadsför ditt event på ett bra sätt på olika aktuella sociala medier för att nå så många människor som möjligt.

10. Mät data och statistik från ditt evenemang

Biljettförsäljning ger dig information om dina deltagare. Du får reda på deras namn, adress, tiden de köpte biljetten, antal biljtter som köptes, om de delade sitt köp på sociala medier eller om de har checkat in på eventet. Använd den här datan för att lära dig mer om din publik och optimera din marknadsföring och biljettförsäljning inför framtida event.

Sälj dina biljetter med Magnet

Med Magnet får du allt du behöver för att hantera ett event, på ett och samma ställe. Vår plattform gör det möjigt för dig att inte bara sälja och skapa biljetter, utan också skicka inbjudningar, skapa marknadsförande innehåll för sociala medier och ta betalt genom olika betalningsalternativ. Du får även en överblick över exempelvis intäkter, incheckningar, avbokningar och antal sålda biljetter. Magnet ger dig struktur och gör det lätt att hålla i ett event. För event ska vara roligt.

Vad väntar du på? Registrera dig idag och börja skapa och sälja!

Har du några frågor? Läs vår FAQ.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Att arrangera event var tidigare en manuell process för oss som tog mycket tid, då det ingick allt från att hantera anmälningar och avanmälningar i ett excel-ark, till manuell fakturering med mera. Magnet löser numera det hela. Presentationen, inbjudan, anmälningar, check-ins och fakturering i ett och samma verktyg. Otroligt smidigt! Vi är mycket nöjda Magnet kunder."
Björn Lilja, Head of Customer Experience
Kundo
Björn Lilja, Head of Customer Experience, Kundo

Läsvärt från bloggen

8 tips för en inbjudande inbjudan till ditt event

8 tips för en inbjudande inbjudan till ditt event

Ett event är ofta en resurskrävande satsning för arrangören. Det tar tid, kostar pengar och kräver massor av energi. Så givetvis vill man att det blir så bra som möjligt redan från start. Det som i värsta fall kan sänka ett event är förstås att det inte kommer tillräckligt med folk. Så inbjudan är kanske den viktigaste detaljen för att eventet ska lyckas.

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Som eventmakare har man tusentals saker att hålla reda på samtidigt. Det är mycket som ska hända under de få timmar som eventet pågår. Då är det viktigt att alla vet vad man ska göra och i vilken ordning. Därför är en checklista ett måste.

Gratis verktyg för konferensplanering

Gratis verktyg för konferensplanering

Håller du på och ska planera en konferens? Med Magnet Event Pro får du alla de verktygen som du behöver för att organisera en riktigt bra tillställning. Om du arrangerar en gratis konferens kommer du att kunna använda vårt verktyg helt utan kostnad. Dessutom behöver du inte ens ladda ner något utan du kan bara […]