2017
2016
2015
30 nov 2016

Hur du säljer slut på biljetterna i raketfart. 5 Tips!

För de allra flesta eventplanerarna så läggs stor vikt och mycket tid på att få alla biljetter sålda inför det event man planerar. Och är det så att du kanske brukar få allt sålt till slut så finns det ändå genvägar för hur du kan få allting utsålt snabbare. Vi ger dig tipsen som garanterat kommer att öka på hastigheten på din biljettförsäljning, även om du står med en låg marknadsföringsbudget och tuff konkurrens.

1. Rädslan för att missa något viktigt

En vedertagen sanning inom marknadsföring är att man vet att konsumenter gärna vill göra sådant som de ser att andra gör. För att skapa en känsla av begär hos din målgrupp bör du därför se till att, i samtlig kommunikation, berätta om hur många som kommer att deltaga och om det är några kända namn som kommer att finnas på deltagarlistan. Om det är en konferens eller ett B2B event brukar det vara bra att belysa vilka konkurrenter som kommer deltaga.

Fokusera mindre på att marknadsföra vad man får på eventet, och mer på vad man kommer att missa om man inte deltar, och spela på rädslan för att missa något viktigt. Här kan du även förstärka budskapet med att ta med bilder från tidigare event som visar på människor som verkligen lever livet och ser ut att ha den absolut roligaste stunden som de kan ha.

2. Begränsa antalet platser

Skapa hellre ett event som blir överbokat än ett event där bara hälften dyker upp, genom att planera pessimistiskt. Tänk på att personerna som kommer på eventet kommer att berätta för andra om hur det var, och här vill du sprida en känsla av exklusivitet och popularitet genom att skapa en bild av att man måste vara ute i god tid för att kunna säkra en plats. Annars står du med ett ännu mindre event nästa år.

3. Erbjud ett värde värt pengarna

Innan du börjar försöka tjäna pengar på potentiella deltagare, erbjud dem ett värde. Ett exempel kan vara att erbjuda olika biljettyper, varav ena typen är gratis, men där man kan betala för särskilda förmåner inkluderat i biljetten istället. Om du får ett fullsatt event med denna lösning så kommer ordet också sprida sig om att dina event är välbesökta, och att det därför kan vara värt att betala för att se till att reservera sin plats i förväg. Med rätt förmåner i de biljetter som kostar kommer även detta att skapa en efterfrågan.

4. Engagera personer som påverkar andra

Lägg lite extra krut på att hitta personer som har lätt för att engagera och påverka andra. Om du kan få dit en sådan person kan du nästan vara säker på att denne följs av tio till deltagare. Hitta dessa nyckelpersoner och se till att de får en fantastisk upplevelse under kvällen, med VIP-behandling och särskild uppassning. Hur de kommer att berätta om kvällen efteråt kan vara avgörande för ditt nästa event.

Det finns två viktiga kategorier att jaga rätt på, och det är personer som arbetar som VD/CEO eller har liknande titlar – där du med stor sannolikhet kan få med hela deras lag till ditt event, men även personer som har en bred umgängeskrets och som kommunicerar brett på sociala medier.

Se även till att de personer som vill berätta om ditt event kan göra det på en strategiskt bra plats för dig. Skapa en hashtag eller ett forum för personerna att kommunicera genom, så kan du även nyttja dessa uttalanden som marknadsföring, bevis och vittnesmål för att ditt event verkligen var lyckat.

5. Skapa samförstånd

Det mest idealiska vore att dina potentiella deltagare hade sådan tillit och samförstånd till ditt varumärke att de registrerar sig för dina event utan att ens läsa igenom detaljerna. För att bygga denna typ av samhörighet kan humor, underhållning och välvilja vara tre viktiga värden att arbeta med. Bjud på roliga videoklipp från eventet eller låt eventet få vara ett sätt att arbeta med välgörenhet genom att stödja någon insamling eller liknande.

Kom ihåg att även de bästa och största eventen kan ha svårt att sälja slut på biljetterna ibland. Men genom att följa dessa råd så ökar du dina chanser att sälja slut på dina biljetter markant.