2019
2018
2017
2016
2015
2014
Content marketing
23 maj 2018

Allt eventmarknadsförare behöver veta om content marketing

Eventmarknadsförare har en fördel jämfört med andra marknadsförare - deras produkt är erfarenhetsbaserad, vilket innebär att de har en spännande historia att berätta. Bra historier gör för bra marknadsföring eftersom konsumenterna kan ansluta till ditt event på en känslomässig nivå. Oavsett om ditt event är en rolig kväll med vänner eller en konferens som syftar till att hjälpa deltagare att fördjupa sina kunskaper, använd historien för att hjälpa till att bygga upp ditt event. Bra storytelling är kärnan i content marketing. Här är några tips om hur du använder content marketing för att förbättra ditt event.

  1. Skapa en bra historia.

Berätta inte bara för någon att du är värd för sociala event, måla dem en bild av eventet. Tänk på de människor som kommer till dina event och berätta deras historia i detalj. Berätta om hur dina målningsevent skapar fina minnen från en möhippa. Beskriv den roliga bruden och hennes vänner och hur de har försökt sig på att måla popkonst, ätit snask och smuttat på prosecco. Det här är ingen vanlig möhippa, så berätta gärna vad det är som gör den annorlunda och unik.

  1. Tala med din publik.

Tänk på vilken din målgrupp är och skapa ett innehåll som talar till din publik. Använd copy, design och bilder som är attraktiva för dem. Om du vill nå människor som letar efter affärsmöjligheter inom tekniksektorn, så vill de se annat än någon som letar event för en pensionärsförening Se till att utseendet på ditt innehåll talar till de personer du vill locka till ditt event.

  1. Använd multimediainnehåll för att berätta din historia.

Videor, bilder, musik och ljudklipp kan ofta måla en bättre bild än ord. Detta innehåll kan vara en kraftfull kanal för storytelling. Använd innehållet du skapar vid ditt event som publicitet. Men se till att inte potentiella deltagare gör jobbet själva genom att skicka ett helt arkiv gammal media från dina tidigare event. Skapa en mapp med höjdpunkter som är lätt att ta till sig. Se till att video- eller fotogalleriet berättar om de starkaste elementen i din berättelse på mindre än 30 sekunder.

  1. Skapa innehåll som kan återanvändas.

Ditt marknadsföringsteam är upptagna med olika typer av deadlines och mål, så jobba smartare, inte hårdare. Om du spenderar tid att göra en studie om att lagar man mat hemma istället för att äta ute kan hjälpa människor att bli mer hälsosamma och spara pengar, för att hjälpa till att främja matlagningskurser, använd studien som grund för många blogginlägg. Om du har en bra video från tidigare event, dela den i flera olika klipp och posta under veckorna som leder fram till ditt nya event. Gör innehållet lätt för ditt team att göra en kontinuerlig berättelse.

  1. Utveckla tidlösa innehåll.

Tänk på de speciella delarna av ditt event som är tidlösa och använd detta för att utveckla historier som alltid kommer att locka ny uppmärksamhet. Om du marknadsför en serie vinprovningskurser, tänk då på historier som kommer att leva vidare efter ett event. Ett inlägg som berättar skillnaden mellan en Cabernet och en Merlot kommer för alltid att generera träffar till din webbplats och du kan använda dessa träffar för att marknadsföra ditt senaste vinprovningsevent. Tidlösa inlägg från två år sedan kan fortfarande generera högtrafikrangeringar och få människor till din webbplats.

  1. Tänk på SEO:n.

Skriv rubriker och använd text som matchar de typer av ord som folk söker efter när du arbetar med storytelling. Använd copy som speglar hur människor söker efter dina event. Om du till exempel är värd för en musikkväll som har olika band som spelar, var noga med att inkludera namnen på de band som spelat på ditt event, du kan till och med överväga att skriva om band som delar samma publik.

SKAPA DITT EVENT NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Inbjudan, planering & hantering av event

Planera & hantera event online

Du har hittat det. Det ultimata verktyget för inbjudan, planering och hantering av event. Magnet assisterar dig med struktur och smarta funktioner, samtidigt som det är enkelt att använda. Hantera alla delar och faser kring ditt event genom att logga in i Magnet online.

För alla former av event

Dra nytta av systemet för att planera, marknadsföra och hantera event oavsett om du är professionell eventplanerare, planerar företagsevent emellanåt eller står i färd att anordna ett gratisevenemang.

Behöver du skicka ut inbjudningar och ordna ett anmälningssystem till ett kostnadsfritt event är det gratis att använda vår tjänst. Vill du sälja biljetter hittar du ett flexibelt system för biljettförsäljningi Magnet, och en rad betalningslösningar att ansluta till.

Komplett eventhantering

För din eventhantering inklusive marknadsföring har du en stabil uppbackning av smarta funktioner. Vilket är tidsbesparande när du strävar efter att få så många deltagare som möjligt till evenemanget.

Hantera allt från att skriva ut namnbrickor till att kommunicera ut viktiga uppdateringar via SMS och checka in gästerna vid ankomst. Allt med hjälp av samma mjukvara.

När evenemanget är över har du tillgång till relevant data, som statistik. Och dessutom möjligheten att enkelt genomföra en uppföljning av deltagarnas upplevelse.

Olika typer av biljetter

Erbjud Early-Bird-biljetter, rabatter och rabattkoder för en eller flera biljetter. Tidsinställ biljetter och lägg till produkter till paketerbjudanden som entré plus T-shirt. Du kan också erbjuda väntelista om det blir slutsålt.

App för incheckning till event

Genom att använda appen för incheckning vid ingången till ditt event får du koll på vilka och hur många deltagare som är på plats.

Välj betalningslösning

Välj vilka betalningsalternativ du vill erbjuda vid varje event, och ställ in primär betalningsmetod om du föredrar ett alternativ.

Visa och Mastercard, Swish, Payex, Payson, Billogram, Egen fakturering.

Olika momssatser

Administrationsgränsnitt för försäljning, intäkter varav moms, kvitton, rapporter.

Sprid, marknadsför och sälj fler biljetter

Create your own event page with individual event URL, retrieve automatic map, add videos or pictures, embed on website.

Send invites, share on social media, send SMS.

Följ upp försäljning och ordrar

Finns biljetter kvar för försäljning? Titta närmare på ordrar, antal deltagare och vilka som checkat in.

Tracking

Facebook pixel och LinkedIN.

Dags att skapa ett event?

Passa på att prova Magnet; registrera dig utan kostnad och börja utforska. När du skapat ett konto får du tillgång till vårt hjälpcenter med vanliga frågor och svar, vägledning och tips. Vill du sälja biljetter och funderar på vad det kan kosta? Här ser du våra priser för dig som tar betalt av deltagarna. Kika också gärna på vad våra kunder har att säga om verktyget.

Från hjärtat av event & digital marknadsföring – blogg & nyhetsbrev

Få koll och håll dig uppdaterad inom event och digital marknadsföring. Ta del av bra tips, checklistor och relevant läsning på vår blogg och via vårt nyhetsbrev (registrera dig här på sidan). Är det något speciellt du skulle vilja att vi tar upp; tveka inte att höra av dig med ditt önskemål.

Varmt välkommen till Magnet!