Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!
Sociala medier. Foto.

5 sätt att promota ditt event digitalt – smart & kostnadseffektivt

Här följer ett par smarta och kostnadseffektiva marknadsföringstekniker för dig som ska promota ditt event digitalt.

När man pratar om att marknadsföra event så finns det ett typiskt moment 22. Ju mer pengar du lägger ut på marknadsföring, desto mindre kan du lägga på själva eventet. Men om du inte marknadsför ditt event, hur ska du få folk att komma dit? Lösningen handlar naturligtvis om att fördela och använda sina resurser på ett smart och kostnadseffektivt sätt. Och här är digital marknadsföring troligen det klokaste du kan välja – eftersom du med små medel kan nå en stor massa och få en bra ROI (Return of Investment) på dina insatser.

1. Locka besökare med socialt bevis

Något som erkänt fungerar är det man kallar för socialt bevis. Se till att skaffa referenser, recensioner och uttalanden från deltagare som varit med förr – och använd detta i marknadsföringen tillsammans med lockande fotografier.

Se även till att du har ditt event ute på alla sociala medier, och att du pushar för att få folk att gilla ditt event där. Det sprider sig då i deras vänkretsar som ett socialt bevis och väcker intresse, eftersom de ser att någon vän eller bekant har gillat det.

2. Nyttja kraften i e-postmarknadsföring

Att använda sig av e-postmarknadsföring är ett de mest kostnadseffektiva sätt du kan jobba med för att promota ditt event. Det finns siffror från forskningen som säger att e-post ger upp till 40 gånger mer utdelning av ”nya kunder” än vad Facebook och Twitter gör.

3. Publicera delbart material

När du ska ta fram innehåll för ditt event och dess beskrivning, kom ihåg att content is king. Du behöver dela sådant som dina följare själva vill dela vidare.

Se till att du arbetar strategiskt med det du publicerar, och nyttja gärna innehåll som du tror kan vara delbart. Intervjuer, bilder, videoklipp eller kanske några bra listor med fakta eller tips som kan kännas spännande för den målgruppen du arbetar mot.

Om du kan presentera ditt event på ett tillräckligt spännande sätt för potentiella besökare så kommer de att dela ditt inlägg vidare till sin vänkrets, eftersom det känns relevant. Och det är just det här med relevansen som kan vara det avgörande draget för om du kommer att lyckas eller inte.

4. Använd dig av retargeting

Att arbeta med retargeting innebär att man riktar sina digitala annonser mot personer som nyligen besökt din eventsida. Man siktar på personer som varit in på din sida och sedan lämnat den utan att ha utfört ett köp, då man vet att det finns stor möjlighet till försäljning där. 

Det här är inte det billigaste av de digitala marknadsföringsätten, men du kan lita på att det är ett av de mest effektiva sätten att öka konverteringar på. Det finns siffror som pekar mot att den här investeringen återbetalar sig självt upp till 6 gånger i ökad försäljning.

För att verkligen få ut maximal effekt brukar det löna sig att driva den här typen av marknadsföring på ett sätt som får besökaren att känna att det är bråttom. Använd dig av en kommunikation som signalerar att det ”bara är X antal timmar kvar att boka” eller ”Ett fåtal platser” för att motivera ett påskyndat köp.

5. Skapa en säljande eventsida

Hur gör du själv för att söka reda på event? Troligen startar du via Google, eller hur? Redan här behöver du inspirera potentiella intressenter att utföra ett köp innan de hinner bli distraherade av något annat.

Man har sett att personer som först googlat sig till din eventsida ofta landar på Youtube eller Google Images efteråt, och varför gör de det? För att de vill ta reda på mer om eventet såklart. De vill se videoklipp eller fotografier på tidigare event, föreläsare, gäster med mera för att skapa sig en bild av vad de kan förvänta sig.

Gör det enkelt för besökare på din eventsida att stanna kvar genom att inkludera detta redan på din landningssida. Dela med dig av fotografier, videoklipp eller kanske ett Instagramflöde från en specifik hashtagg. På så sätt minimerar du risken för att den potentiella köparen lämnar din eventsida och söker sig vidare, vilket i sig ger en större konvertering i slutändan.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi är väldigt nöjda med Magnet. Det är skönt med verktyg som är så lätta att använda. Det är en mycket hög servicenivå och jag känner mig väldigt trygg med att jag får den hjälp jag behöver om det uppstår problem."
Malin Croner, vd
Dalarna Business
Malin Croner, vd, Dalarna Business

Läsvärt från bloggen

Tre tips som ökar din biljettförsäljning

Tre tips som ökar din biljettförsäljning

Visst hade det varit skönt om alla som kom in på din eventsida köpte dina biljetter direkt? Riktigt så enkelt är det dessvärre inte alla gånger, utan det ligger ofta en viss tid och en avancerad beslutsprocess bakom varje biljettköp som man som distributör måste förstå för att kunna erbjuda rätt verktyg till köparen. Verktyg som underlättar deras beslut. Här bjuder vi på tre tips för hur du kan öka på din biljettförsäljning på webben med några enkla verktyg och medel.

Få ditt event att sticka ut i mängden

Få ditt event att sticka ut i mängden

Med mat- och vinprovningar, escape-rooms, ståuppkomedi och matmarknader som dyker upp överallt är det lätt att känna att eventbranschen är ganska mättad. Oavsett hur stor eller liten budget du har så står alla eventplanerare inför samma tuffa konkurrens. Det finns större möjlighet för konsumenterna att välja på en rad olika event och därför kan det bli svårt att sticka ut med just ditt evenemang.

Men, med den rätta mixen av marknadsförings- och kommunikationsstrategier kan du dock komma betydligt längre och sätta ditt event på kartan. Vi har sammanställt en lista med sex strategier som kan hjälpa dig att göra ditt evenemang till ett som står ut i mängden.

Satsa mobilt: Så skapar du en mobilstrategi för att förbättra ditt event

Satsa mobilt: Så skapar du en mobilstrategi för att förbättra ditt event

nniskor registrerar sig för event med sina mobiler, använder dem för att hitta till arenan, kollar på dem under eventet och tittar på dem efter att eventet är över. Så varför inte utnyttja den här mobila konsumtionen för att hjälpa till att marknadsföra ditt evenemang?

Att skapa en mobilstrategi behöver inte vara svårt. Det finns flera taktiker du kan ta till för att hjälpa dig att nå dina mobilanvändande deltagare och fördjupa dina kontakter med dessa deltagare. Nedan följer flera idéer som hjälper dig att komma igång med att marknadsföra dina event i mobilen.