Webbaserade tjänster för event, anmälningar och inbjudningar kan bli eventplanerarens främsta verktyg i verktygslådan. Den här typen av tjänster har potentialen att göra ditt jobb enklare, samtidigt som de hjälper dig att öka din ROI. De förbättrar ofta också kundresan. Det vill säga … om eventverktyget jobbar för dig, och inte emot dig.
Om du har investerat i en sådan lösning, se då till att säkerställa att den verkligen hjälper dig framåt och inte saktar ner ditt arbete.
Här är fem tecken på att ditt eventverktyg inte är rätt för dig:
Tekniken ska göra livet enklare, inte tvärtom. Om du upplever att ditt eventverktyg gör jobbet svårare och tar längre tid att genomföra – då är det dags att leta upp en ny leverantör och byta ut ditt eventverktyg.
Ditt eventverktyg bör vara intuitivt och användarvänligt. Det bör vara utvecklat på så sätt att ditt event får bästa paketering, ett enkelt och kundvänligt anmälningsformulär och blir lätt att sprida.
Om dina kunder klagar på att formuläret har alltför många fält att fylla i – då har du ett problem! Själva idén med verktyget är ju att förenkla anmälningsprocessen. Leta upp ett eventverktyg som hjälper dina kunder att anmäla sig på ett enkelt och smidigt sätt.
Gå igenom dina affärsmål. Försöker du öka antalet deltagare? Försöker du förenkla registreringen? Försöker du underlätta betalningarna? Identifiera dina mål och se till att ditt eventverktyg möter upp mot dessa. Tekniken ska supporta din affärsverksamhet. Om det inte gör det – ja, då kan det vara hög tid att se efter om du kan hitta en annan leverantör.
It-världen utvecklas ständigt och många leverantörer av it-tjänster gör sällan uppdateringar i samma takt. Om en ny telefon kommer ut på marknaden, se då till att dina webbsidor och anmälningsformulär är optimerade för just den modellen.
Om det finns säkerhetsrisker, se då till att din leverantör gör det tryggt för dina kunder att besöka dina webbsidor.
Se till att din leverantör erbjuder dig och dina kunder de senaste versionerna med de senaste uppdateringarna. Om du upptäcker att du använder gamla och omoderna verktyg, då är det hög tid att byta leverantör.
Det sista som du som eventplanerare eller event manager vill oroa dig för är om du följer GDPR eller inte. Men kom ihåg att om du har tillgång till och/eller lagrar kundinformation, såsom namn och e-mailadresser och dylikt, så har du ansvaret för att att du följer de regler som gäller. Se till att din leverantör och ditt eventverktyg har kunskap och funktionalitet att följa GDPR, de nya dataskyddslagarna inom EU – om inte, byt leverantör!
Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.
40–90 sekunder. Så länge tar det för en gäst att bilda första intrycket av ditt events omgivning – ta vara på dem! Vare sig du planerar ett kundevent, en kick-off, konferens eller fest utgörs eventets atmosfär till en stor del av dess lokal. Bland alla valmöjligheter kan det kännas överväldigande att välja den rätta lokalen, men med följande punkter underlättas ditt val betydligt.
Julsäsongen är här och folks kalendrar fylls med fester, premiärer, konserter och annat. Men även om konkurrensen kring att marknadsföra ditt event ökar den här tiden på året är det också en av de bästa tiderna på året för att fresta folk att gå ut och roa sig tillsammans med sina vänner. Vi vill hjälpa dig få uppmärksamhet under vad som onekligen blir en högtryckssäsong för event. Därför har vi satt ihop en lista med idéer som kan hjälpa dig locka deltagare och lyckas med dina affärsmål.
Tänk om alla som besökte din eventsida köpte biljetter direkt! Riktigt så enkelt är det inte alltid. Oftast ligger en viss tid och en beslutsprocess bakom varje biljettköp. Kan du som eventarrangör göra något för att snabba på och underlätta? Absolut!
Här bjuder vi på tre tips som kan öka din biljettförsäljning.