Webbaserade tjänster för event, anmälningar och inbjudningar kan bli eventplanerarens främsta verktyg i verktygslådan. Den här typen av tjänster har potentialen att göra ditt jobb enklare, samtidigt som de hjälper dig att öka din ROI. De förbättrar ofta också kundresan. Det vill säga … om eventverktyget jobbar för dig, och inte emot dig.
Om du har investerat i en sådan lösning, se då till att säkerställa att den verkligen hjälper dig framåt och inte saktar ner ditt arbete.
Här är fem tecken på att ditt eventverktyg inte är rätt för dig:
Tekniken ska göra livet enklare, inte tvärtom. Om du upplever att ditt eventverktyg gör jobbet svårare och tar längre tid att genomföra – då är det dags att leta upp en ny leverantör och byta ut ditt eventverktyg.
Ditt eventverktyg bör vara intuitivt och användarvänligt. Det bör vara utvecklat på så sätt att ditt event får bästa paketering, ett enkelt och kundvänligt anmälningsformulär och blir lätt att sprida.
Om dina kunder klagar på att formuläret har alltför många fält att fylla i – då har du ett problem! Själva idén med verktyget är ju att förenkla anmälningsprocessen. Leta upp ett eventverktyg som hjälper dina kunder att anmäla sig på ett enkelt och smidigt sätt.
Gå igenom dina affärsmål. Försöker du öka antalet deltagare? Försöker du förenkla registreringen? Försöker du underlätta betalningarna? Identifiera dina mål och se till att ditt eventverktyg möter upp mot dessa. Tekniken ska supporta din affärsverksamhet. Om det inte gör det – ja, då kan det vara hög tid att se efter om du kan hitta en annan leverantör.
It-världen utvecklas ständigt och många leverantörer av it-tjänster gör sällan uppdateringar i samma takt. Om en ny telefon kommer ut på marknaden, se då till att dina webbsidor och anmälningsformulär är optimerade för just den modellen.
Om det finns säkerhetsrisker, se då till att din leverantör gör det tryggt för dina kunder att besöka dina webbsidor.
Se till att din leverantör erbjuder dig och dina kunder de senaste versionerna med de senaste uppdateringarna. Om du upptäcker att du använder gamla och omoderna verktyg, då är det hög tid att byta leverantör.
Det sista som du som eventplanerare eller event manager vill oroa dig för är om du följer GDPR eller inte. Men kom ihåg att om du har tillgång till och/eller lagrar kundinformation, såsom namn och e-mailadresser och dylikt, så har du ansvaret för att att du följer de regler som gäller. Se till att din leverantör och ditt eventverktyg har kunskap och funktionalitet att följa GDPR, de nya dataskyddslagarna inom EU – om inte, byt leverantör!
Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.
Att arrangera ett lyckat event kräver arbete. För att hjälpa dig i starten har vi gjort en lista med 20 tips på hur du arrangerar ditt första event på bästa sätt. Bana vägen för framgång genom att börja arrangerandet med en planlagd strategi. Och om du spelar dina kort väl, kan du leverera en upplevelse […]
Att anordna ett evenemang kostar arrangören mycket tid, energi och pengar. Därför är uppföljningen av eventet en viktig del i arbetet.
För det är ju inte eventet i sig som säljer produkter – vad eventet gör är att skapa relationer och förtroenden. För att sälja dina produkter eller tjänster måste du gå vidare och höra av dig till dina gäster även efteråt.
Vill du att kommande år blir ett enastående år för affärerna? Såklart du vill, så bli inte ställd för att du inte vet var du ska börja. För att hjälpa dig komma loss har vi satt ihop en lista med vad du behöver för att förbättra din verksamhet, och göra kommande år till det bästa eventåret hittills.