Webbaserade tjänster för event, anmälningar och inbjudningar kan bli eventplanerarens främsta verktyg i verktygslådan. Den här typen av tjänster har potentialen att göra ditt jobb enklare, samtidigt som de hjälper dig att öka din ROI. De förbättrar ofta också kundresan. Det vill säga … om eventverktyget jobbar för dig, och inte emot dig.
Om du har investerat i en sådan lösning, se då till att säkerställa att den verkligen hjälper dig framåt och inte saktar ner ditt arbete.
Här är fem tecken på att ditt eventverktyg inte är rätt för dig:
Tekniken ska göra livet enklare, inte tvärtom. Om du upplever att ditt eventverktyg gör jobbet svårare och tar längre tid att genomföra – då är det dags att leta upp en ny leverantör och byta ut ditt eventverktyg.
Ditt eventverktyg bör vara intuitivt och användarvänligt. Det bör vara utvecklat på så sätt att ditt event får bästa paketering, ett enkelt och kundvänligt anmälningsformulär och blir lätt att sprida.
Om dina kunder klagar på att formuläret har alltför många fält att fylla i – då har du ett problem! Själva idén med verktyget är ju att förenkla anmälningsprocessen. Leta upp ett eventverktyg som hjälper dina kunder att anmäla sig på ett enkelt och smidigt sätt.
Gå igenom dina affärsmål. Försöker du öka antalet deltagare? Försöker du förenkla registreringen? Försöker du underlätta betalningarna? Identifiera dina mål och se till att ditt eventverktyg möter upp mot dessa. Tekniken ska supporta din affärsverksamhet. Om det inte gör det – ja, då kan det vara hög tid att se efter om du kan hitta en annan leverantör.
It-världen utvecklas ständigt och många leverantörer av it-tjänster gör sällan uppdateringar i samma takt. Om en ny telefon kommer ut på marknaden, se då till att dina webbsidor och anmälningsformulär är optimerade för just den modellen.
Om det finns säkerhetsrisker, se då till att din leverantör gör det tryggt för dina kunder att besöka dina webbsidor.
Se till att din leverantör erbjuder dig och dina kunder de senaste versionerna med de senaste uppdateringarna. Om du upptäcker att du använder gamla och omoderna verktyg, då är det hög tid att byta leverantör.
Det sista som du som eventplanerare eller event manager vill oroa dig för är om du följer GDPR eller inte. Men kom ihåg att om du har tillgång till och/eller lagrar kundinformation, såsom namn och e-mailadresser och dylikt, så har du ansvaret för att att du följer de regler som gäller. Se till att din leverantör och ditt eventverktyg har kunskap och funktionalitet att följa GDPR, de nya dataskyddslagarna inom EU – om inte, byt leverantör!
Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.
Som eventmakare har man tusentals saker att hålla reda på samtidigt. Det är mycket som ska hända under de få timmar som eventet pågår. Då är det viktigt att alla vet vad man ska göra och i vilken ordning. Därför är en checklista ett måste.
Håll koll, planera och organisera, allt på ett och samma ställe. Med Magnet, vår eventapp, kan du arrangera ett event direkt från din mobil. Appen är specifikt designad för att för att förenkla ditt eventplanerande och gör det roligt och enkelt att hålla i event. Testa vår digitala plattform idag och upplev ett enkelt sätt […]
Moderatorn är en central figur vid event med inslag som paneldebatter, diskussioner och program med flera talare. De representerar inte bara en bro mellan talare och publik, utan också grundpelare för kvalitet, interaktivitet och engagemang. Men vad gör egentligen moderatorn vid event och vad innebär det att axla denna roll? Hur kan en moderator effektivt hantera de många utmaningarna och samtidigt leverera en bra upplevelse för alla inblandade? Sist men inte minst – vad kännetecknar en bra moderator?