Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!
Sociala medier. Foto.

6-stegsguide – så utnyttjar du den fulla potentialen i social media

Du har lagt ner både tid, pengar och energi på att skapa det perfekta eventet. Nu vill du att det ska få maximal spridning! Du använder social media – den optimala vägen att kostnadsfritt nå ut i ditt nätverk och kommunicera både med kunder som redan anmält sig, och med potentiella deltagare. Men … utan rätt strategi kommer det inte att fungera! Vi har därför samlat våra främsta tips för att hjälpa dig att utnyttja den fulla potentialen i social media.

1) Skapa en hashtag

Varje event behöver en hashtag! På så sätt kan dina deltagare – oavsett var de befinner sig – följa med i vad som händer. Skapa hashtagen så tidigt som möjligt. Påminn sedan regelbundet dina deltagare att använda hashtagen, så snart de kommentarer något kring eventet. Det skapar en naturlig mötesplats på nätet för ditt event.

2) Marknadsför ditt event på Facebook

Om din publik finns på Facebook – se då till att regelbundet dela nyheter om eventet i den kanalen. Du kan dels göra det på eventets Facebook-sida, dels genom köpta och målinriktade Facebook-annonser. Den här gruppen av mottagare kommer att uppskatta att bli uppdaterade om vad som händer kring ditt varumärke och ditt kommande event.

3) Få influerare att tweeta

Du har bokat in dina talare – nu är det hög tid att be dem att tweeta. Denna grupp är de perfekta tweetarna, eftersom de med största sannolikhet är passionerat intresserade av ditt ämne och gärna sprider sina idéer och åsikter kring det. Framför allt om det innebär att deras publikskara växer. Här har du ett toppentillfälle att generera fler konversationer på Twitter om ditt event. Kom ihåg att lägga till deras handles, det vill säga användarnamn i social media, på eventets webbsida.

4) Uppmuntra delning av bilder och filmer

Uppmuntra dina deltagare att dela bilder och filmer från dina tidigare event. På så sätt marknadsför du eventet både innan det går av stapeln och efter att det har ägt rum. Att påminna deltagarna om hur roligt och inspirerande ditt event var förra gången, kan få både dem och potentiella deltagare att anmäla sig.

5) Retweeta konversationer på Twitter

Var noga med att gilla och retweeta konversationer som stödjer ditt event. En bra idé är att du själv följer de personer som tweetar om dig. Det kommer troligtvis att uppskattas, och öka sannolikheten att de fortsätta att skriva om dina event.

6) Skapa en grupp

Att ditt event är över – behöver inte betyda att allt det roliga är slut för denna gång. Genom att starta en grupp, håller du konversationerna i gång även efter eventet. En grupp på LinkedIn passar utmärkt om det är business-relaterat. Om det är ett modeevent fungerar en grupp på Facebook bra. Men oavsett vilken social mediekanal som passar bäst för dig och ditt varumärke – att skapa en grupp gör att dina deltagare kan återknyta kontakten med samtliga av de personer som de träffade på ditt event. Det här är också ett utmärkt sätt att få deltagarna att bli inspirerade när nästa event väl är på gång.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Magnet är smidigt och enkelt att hantera. Att våra medlemmar kan anmäla, eller avanmäla sig till event gör att vi på ett smidigt sätt kan administrera våra deltagarlistor. Jag ser bara fördelar."
Francesca O´Brien Apelgren, vd
Sveriges Marknadsförbund
Francesca O´Brien Apelgren, vd, Sveriges Marknadsförbund

Läsvärt från bloggen

Marknadsför ditt nästa event med Google Ads

Marknadsför ditt nästa event med Google Ads

Marknadsför nästa event med Google Ads; syns i rätt sammanhang och locka fler deltagare. Här går vi igenom grunderna och fördelarna med Google Ads, samt vad du bör tänka på när du marknadsför evenemang via Google.

Hur levererar man kundservice i världsklass? Kundo, en nöjd Magnetanvändare berättar.

Hur levererar man kundservice i världsklass? Kundo, en nöjd Magnetanvändare berättar.

Är det någon som kan svara på den frågan så är det Björn Lilja. 2010 startade han Kundo tillsammans med tre kollegor. Vad företaget gör? Hjälper sina kunder att skapa kundservice i världsklass i de digitala kanalerna.

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Som eventmakare har man tusentals saker att hålla reda på samtidigt. Det är mycket som ska hända under de få timmar som eventet pågår. Då är det viktigt att alla vet vad man ska göra och i vilken ordning. Därför är en checklista ett måste.