Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Så använder du ett eventhanteringsverktyg för din musikfestival

Sommaren är här och folk är redo att sätta på sig sandaler och komma ut för att lyssna på lite musik. Med musikfestivalsäsongen på intåg är den stora frågan hur du får en musikälskares uppmärksamhet när det verkar finnas något som händer varje kväll? Du måste få din digitala historia på plats och marknadsföra det till din målgrupp så att de börjar prata om det själva. Medan det kan tyckas enkelt så krävs det rätt strategi och utförande. Här är några tips om hur du använder ett eventverktyg för att uppnå detta mål och göra din sommarmusikfestival till en succé.

  1. Skapa ett event.

Allt börjar här. Skapa en eventsida som ger all information som en person behöver inför ditt event. När är det? Var är det? Vem spelar? Var tydlig och koncis i dina beskrivningar så att det är lätt för människor att bestämma sig och att hitta användbara detaljer, tillexempel hur mycket biljetterna kostar, vilken tid festivalen börjar, samt hotell, transport och parkeringsmöjligheter. Inkludera bilder, ljud och videor av band som spelar på din festival, vilket kommer att locka folk och få dem i stämning inför att rocka loss.

 

  1. Sälj biljetter.

När du har detaljerna på plats på din eventsida, se till att köpknappen är tydlig och lättillgänglig. Tänk på de betalningsmedel du vill acceptera och gör det mycket tydligt. Du kan också erbjuda Early Bird rabatterade priser, om du vill få besökarna att köpa sina biljetter tidigt. Du kanske vill skapa rabattkoder för att skicka ut till personer som har deltagit i tidigare event eller till och med gratiskoder för influencers som andra musiker eller pressen.

 

  1. Gör en app för ditt event.

Appen är ett bra sätt för dig att hypa eventet innan det händer, att använda under eventet och följa upp efter att festivalen är över. Teasevideor och intervjuer med de band som spelar på ditt event före framträdandet för att få deltagarna upphetsade. Inkludera sociala delningsfunktioner så att de kan bjuda in sina vänner. På festivaldagen tillåter appen folk att checka in och få speciella uppdateringar under festivalen, erbjudanden från säljare på showen och som ett sätt att ansluta sig till andra som deltar. Är festivalområdet stort kan du skapa en karta så att man hittar till toaletter, matförsäljning och andra viktiga samlingspunkter.

 

  1. Hypa eventet på sociala medier.

Det finns inget mer Instagramvärdigt som ens konsertupplevelse. Besökare som kommer till din festival vill berätta om upplevelsen för sina vänner, så ge dem verktygen att göra det. Inkludera sociala delningsfunktioner på din eventsida, såväl som i din app. Dela ditt event på dina egna sociala medier och skapa en hashtag som folk kan använda för att hänga med i konversationen. Uppmuntra delning över sociala kanaler, inklusive Facebook, Instagram och Twitter. Ju fler människor som hör om ditt event på dessa olika kanaler, desto mer sannolikt är det att du ser biljettförsäljningen öka till nästa år.

 

  1. Maila tidigare deltagare.

Har besökare köpt biljetter online till ditt event förra året? Om de gjorde det har du förmodligen deras e-postadress. Nå ut till denna publik och påminn dem om att festivalen händer igen i år. Påminn dem om höjdpunkter från förra årets konsert och hänvisa till vad folk ser fram emot i år. Använd foton och videoklipp för att hjälpa till att illustrera berättelsen och få folk att inte missa årets sommarkul.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Att arrangera event var tidigare en manuell process för oss som tog mycket tid, då det ingick allt från att hantera anmälningar och avanmälningar i ett excel-ark, till manuell fakturering med mera. Magnet löser numera det hela. Presentationen, inbjudan, anmälningar, check-ins och fakturering i ett och samma verktyg. Otroligt smidigt! Vi är mycket nöjda Magnet kunder."
Björn Lilja, Head of Customer Experience
Kundo
Björn Lilja, Head of Customer Experience, Kundo

Läsvärt från bloggen

Marknadsför ditt nästa event med Google Ads

Marknadsför ditt nästa event med Google Ads

Marknadsför nästa event med Google Ads; syns i rätt sammanhang och locka fler deltagare. Här går vi igenom grunderna och fördelarna med Google Ads, samt vad du bör tänka på när du marknadsför evenemang via Google.

Hur levererar man kundservice i världsklass? Kundo, en nöjd Magnetanvändare berättar.

Hur levererar man kundservice i världsklass? Kundo, en nöjd Magnetanvändare berättar.

Är det någon som kan svara på den frågan så är det Björn Lilja. 2010 startade han Kundo tillsammans med tre kollegor. Vad företaget gör? Hjälper sina kunder att skapa kundservice i världsklass i de digitala kanalerna.

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Som eventmakare har man tusentals saker att hålla reda på samtidigt. Det är mycket som ska hända under de få timmar som eventet pågår. Då är det viktigt att alla vet vad man ska göra och i vilken ordning. Därför är en checklista ett måste.