Sommaren är här och folk är redo att sätta på sig sandaler och komma ut för att lyssna på lite musik. Med musikfestivalsäsongen på intåg är den stora frågan hur du får en musikälskares uppmärksamhet när det verkar finnas något som händer varje kväll? Du måste få din digitala historia på plats och marknadsföra det till din målgrupp så att de börjar prata om det själva. Medan det kan tyckas enkelt så krävs det rätt strategi och utförande. Här är några tips om hur du använder ett eventverktyg för att uppnå detta mål och göra din sommarmusikfestival till en succé.
Allt börjar här. Skapa en eventsida som ger all information som en person behöver inför ditt event. När är det? Var är det? Vem spelar? Var tydlig och koncis i dina beskrivningar så att det är lätt för människor att bestämma sig och att hitta användbara detaljer, tillexempel hur mycket biljetterna kostar, vilken tid festivalen börjar, samt hotell, transport och parkeringsmöjligheter. Inkludera bilder, ljud och videor av band som spelar på din festival, vilket kommer att locka folk och få dem i stämning inför att rocka loss.
När du har detaljerna på plats på din eventsida, se till att köpknappen är tydlig och lättillgänglig. Tänk på de betalningsmedel du vill acceptera och gör det mycket tydligt. Du kan också erbjuda Early Bird rabatterade priser, om du vill få besökarna att köpa sina biljetter tidigt. Du kanske vill skapa rabattkoder för att skicka ut till personer som har deltagit i tidigare event eller till och med gratiskoder för influencers som andra musiker eller pressen.
Appen är ett bra sätt för dig att hypa eventet innan det händer, att använda under eventet och följa upp efter att festivalen är över. Teasevideor och intervjuer med de band som spelar på ditt event före framträdandet för att få deltagarna upphetsade. Inkludera sociala delningsfunktioner så att de kan bjuda in sina vänner. På festivaldagen tillåter appen folk att checka in och få speciella uppdateringar under festivalen, erbjudanden från säljare på showen och som ett sätt att ansluta sig till andra som deltar. Är festivalområdet stort kan du skapa en karta så att man hittar till toaletter, matförsäljning och andra viktiga samlingspunkter.
Det finns inget mer Instagramvärdigt som ens konsertupplevelse. Besökare som kommer till din festival vill berätta om upplevelsen för sina vänner, så ge dem verktygen att göra det. Inkludera sociala delningsfunktioner på din eventsida, såväl som i din app. Dela ditt event på dina egna sociala medier och skapa en hashtag som folk kan använda för att hänga med i konversationen. Uppmuntra delning över sociala kanaler, inklusive Facebook, Instagram och Twitter. Ju fler människor som hör om ditt event på dessa olika kanaler, desto mer sannolikt är det att du ser biljettförsäljningen öka till nästa år.
Har besökare köpt biljetter online till ditt event förra året? Om de gjorde det har du förmodligen deras e-postadress. Nå ut till denna publik och påminn dem om att festivalen händer igen i år. Påminn dem om höjdpunkter från förra årets konsert och hänvisa till vad folk ser fram emot i år. Använd foton och videoklipp för att hjälpa till att illustrera berättelsen och få folk att inte missa årets sommarkul.
Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.
Mobila enheter kommer att stå för 80 procent av den globala internetanvändningen i år, och 50 procent av den tid vi lägger på digitala medier sker via mobila appar, enligt comScore. Det mobila är ett av de mest effektiva verktygen som eventmarknadsförare förfogar över. Eventbesökare använder sina telefoner för att nätverka, socialisera och hitta evenemang, för att anmäla sig till och planera inför sina evenemang, och för att få kontakt medan de är på plats och efteråt.
Detta innebär att eventmarknadsförare kan och bör nå dessa kunder via mobiltelefonen genom eventets hela livscykel. Om du inte redan gör detta är det dags att få ihop din mobila strategi. Här får du en lista med praktiska tips på hur du kan få ut så mycket som möjligt av din mobila strategi.
Att planera ett event kräver både tid, pengar och engagemang. Du tycker att du har gjort precis allt som stod i din makt för att det skulle bli bra, och ändå sker något oväntat. Talarna lyckades inte fånga publiken, innehållet tycktes inte vara relevant eller så kom det helt enkelt knappt några deltagare. Vad hände? När man som företag ska hålla i ett event så är det oftast så att det ligger utanför den normala verksamheten, vilket också ökar risken för att man missar något i den viktiga planeringen. Här är de fem vanligaste misstagen i en eventplanering.
Idag är det naturligt att prata om världens sociala nätverk som exemplariska marknadsplatser, som kan ge väldigt mycket värde tillbaka på varje investerad krona. Och det är långt ifrån en utvald skara som har insett detta värde – faktum är att företag efter företag tar ytterligare steg på dessa plattformar och investerar än mer tid och pengar. De gör det för att det finns otroligt mycket värde att hitta i det – och Twitter är en av de kanalerna som du kanske skulle prova på för ditt event!