Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Arrangera ett digitalt event på bästa sätt

Ett digitalt event är en perfekt lösning i många olika fall. Först kan det kanske låta krångligt, men med rätt verktyg och bra tips behöver det inte bli så. Vår digitala plattform kan hjälpa dig att planera, arrangera och hålla koll på allt. Testa vårt verktyg Magnet idag och läs artikeln för hjälpsamma tips! En […]

Ett digitalt event är en perfekt lösning i många olika fall. Först kan det kanske låta krångligt, men med rätt verktyg och bra tips behöver det inte bli så. Vår digitala plattform kan hjälpa dig att planera, arrangera och hålla koll på allt.

Testa vårt verktyg Magnet idag och läs artikeln för hjälpsamma tips!

En digital plattform för ett digitalt event

Det är mycket du som eventplanerare behöver ha koll på, även när det gäller ett digitalt event. Med vårt digitala verktyg kan du ha full kontroll och planera ditt digitala event med en bra översikt. Magnet är specifikt designat för att göra det enkelt för eventplanerare att arrangera såväl digitala event som fysiska.

Skicka inbjudningar, sälj biljetter, ta betalt, skapa marknadsförande innehåll för sociala medier och mycket mer. Magnet gör det möjligt för dig att ha allt du behöver på ett och samma ställe. Du kan också ha koll på saker som gästlistan, den totala intäkten, antal sålda biljetter och annan viktig information direkt ifrån plattformen. Efter eventet får du även en användbar sammanställning av olika typer av data från eventet, så du kan förbättra ditt upplägg inför nästa digitala event.

Fördelarna med digitala evenemang

Ett digitalt event kan passa för allt från konferenser och föreläsningar till konserter och fester. När det hela blir online blir det enklare för gäster som annars skulle behöva resa långt för att gå på eventet, vilket öppnar upp dörrarna till ett mer internationellt event. Det är också passande när man har en tajt budget och vill spara så mycket pengar som möjligt. Generellt sparar det även en hel del tid, inte bara för ni som planerar, utan också för gästerna.

Dessutom är vår plattform gratis för alla gratisevent, tar inte du betalt av dina gäster, tar inte vi betalt av dig.

Tips för att komma igång med att skapa ditt digitala event:

Videosamtal eller en live video

Ska eventet vara upplagt som ett videosamtal? Eller som en live video de kan titta på? När du lägger upp ditt digitala event som ett videosamtal kan dina gäster enkelt delta, prata med varandra och ge kommentarer. Alla som är med vid eventet kan även se varandra. Ett videosamtal blir interaktivt, socialt och oftast lite mer avslappnat och personligt. Att streama en live video är passande när dina gäster ska titta på något, exempelvis en konsert eller någon annan typ av uppträdande.

Välj plattform

För videosamtal kan du exempelvis använda dig av Zoom, Skype eller Microsoft Teams. För streaming och live videor kan du till exempel använda dig av Youtube eller Vimeo. Undersök de olika plattformarna och se vad som passar bäst för just ditt digitala event.

Justera programmet

Om ett digitalt event inte var den första tanken, se till att du justerar eventets program ordentligt. Saker som gäster kan uppskatta på ett fysiskt event, kanske inte blir lika lyckat på ett digitalt event. Fundera på vad som kan passa och ha hela tiden med din målgrupps intressen i planeringen. Försök tänka utanför boxen, man kan oftast göra mycket mer än man tror online.

Tänk på att man generellt blir mycket tröttare av att bara sitta framför en skärm, i jämförelse med att gå på ett fysiskt event. Ha därför en del pauser och se till att ditt digitala event inte blir längre än vad det behöver bli.

Hitta passande funktioner för ditt upplägg

Om ditt digitala event ska vara interaktivt, fundera på om det kan vara en idé att använda sig av Zooms breakout room funktion för att skapa trevliga sociala situationer. På så sätt kan du dela upp alla deltagarna i olika grupper där de lite lättare kan prata. Perfekt för en konferens eller workshop där alla ska samarbeta och brainstorma idéer.

Gör något kul

Oavsett vad det ditt digitala evenemang handlar om behöver det i princip alltid finnas några roliga inslag. Överraska dina gäster med oväntade händelser och spännande inslag. Varför inte ordna med en teambuilding aktivitet för dig och dina kollegor efter en lång föreläsning? Kanske ni ska lösa en gåta ihop eller spela något spel?

Gör inte konferensen allt för produktiv och steril bara för att ni alla sitter framför en skärm, utan det finns mycket som går att hitta på även online. Det är alltid en bra idé att göra något som uppmuntrar till god stämning och kreativitet.

Planera noggrant och förbered

Det är inte kul om det blir en massa tekniska problem när man ska hålla i ett digitalt event. Faktum är att det kan sabba ditt event totalt. Så förbered allt tekniskt noga i god tid och fundera över vad som eventuellt skulle kunna gå fel. Om du inte är allt för teknisk själv, be någon kunnig om hjälp. Det är även en mycket bra idé att ha en plan B ifall att något börjar strula.

Video, ljud och första intryck

Det är otroligt viktigt att dina deltagare hör och ser dig väl, annars skulle det kunna distrahera från din föreläsning eller ditt uppträdande. Testa utrustningen lång tid i förväg och checka att allt fungerar som det ska.

Fundera även på hur det ser ut bakom dig i skärmen. Se till att det ser rent, fräscht och trevligt ut och framförallt att det inte upplevs rörigt eller distraherande. Tänk även på vad du har på dig och hur det upplevs på en video eller i ett videosamtal.

Var övertydlig med gästerna

Det ska inte vara några frågetecken kring hur de ansluter till ditt digitala event. Skicka ett mycket tydligt mail eller sms där du har med allt de behöver göra, steg för steg. Försök göra hela processen så enkel som möjligt för dina gäster.

Det ska vara kul att organisera ett digitalt event

Genom att använda dig av en plattform för eventplanerande kan du vara tidseffektiv. Lägg tiden på viktigare saker, så kan vårt verktyg ha koll på de administrativa delarna. Arrangera ditt event när som helt, var som helst, det enda du behöver är en internetuppkoppling. Det blir roligt att hålla i ett event när det är smidigt och enkelt.

Varför välja Magnet?

  • Det är användarvänligt
  • Du får en smidig överblick över viktig information
  • Du kan sköta allt direkt från mobilen
  • Den är specifikt designad för att förenkla och effektivisera

Testa vår plattform redan idag!

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Magnet är smidigt och enkelt att hantera. Att våra medlemmar kan anmäla, eller avanmäla sig till event gör att vi på ett smidigt sätt kan administrera våra deltagarlistor. Jag ser bara fördelar."
Francesca O´Brien Apelgren, vd
Sveriges Marknadsförbund
Francesca O´Brien Apelgren, vd, Sveriges Marknadsförbund

Läsvärt från bloggen

Välj den perfekta eventlokalen – 5 saker du inte får glömma

Välj den perfekta eventlokalen – 5 saker du inte får glömma

40–90 sekunder. Så länge tar det för en gäst att bilda första intrycket av ditt events omgivning – ta vara på dem! Vare sig du planerar ett kundevent, en kick-off, konferens eller fest utgörs eventets atmosfär till en stor del av dess lokal. Bland alla valmöjligheter kan det kännas överväldigande att välja den rätta lokalen, men med följande punkter underlättas ditt val betydligt.

5 knep för framgångsrika julevent

5 knep för framgångsrika julevent

Julsäsongen är här och folks kalendrar fylls med fester, premiärer, konserter och annat. Men även om konkurrensen kring att marknadsföra ditt event ökar den här tiden på året är det också en av de bästa tiderna på året för att fresta folk att gå ut och roa sig tillsammans med sina vänner. Vi vill hjälpa dig få uppmärksamhet under vad som onekligen blir en högtryckssäsong för event. Därför har vi satt ihop en lista med idéer som kan hjälpa dig locka deltagare och lyckas med dina affärsmål.

Tipsen som ökar din biljettförsäljning

Tipsen som ökar din biljettförsäljning

Tänk om alla som besökte din eventsida köpte biljetter direkt! Riktigt så enkelt är det inte alltid. Oftast ligger en viss tid och en beslutsprocess bakom varje biljettköp. Kan du som eventarrangör göra något för att snabba på och underlätta? Absolut!

Här bjuder vi på tre tips som kan öka din biljettförsäljning.