Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Planera ett gnistrande julevent

Julen står runt knuten och väntar, och hos många företag är det tradition att anordna julevent. Antingen internt för personalen, eller mer externt – där man vill bjuda in sina kunder och partners för att bygga relationer och umgås under lite mer avslappnade former. Oavsett för vilka du har tänkt planera ditt event så kan det vara mycket att hålla reda på för att det ska bli bra, men oroa dig inte – vi har allt du behöver ha koll på inför din eventplanering!

Inbjudan

Först och främst är det viktigt att vara ute i god tid med en inbjudan, särskilt såhär inför jul när det vankas julbord, fester och röda dagar lite här och där. Välj ditt datum med omsorg och kolla gärna runt om det är några andra lokala aktiviteter som kan krocka med ditt datum, och som kan påverka utfallet på antalet deltagare. Efter att du skapat och lagt upp ditt julevent i Magnets eventverktyg så behöver du skicka ut din inbjudan till alla gäster.

Med Palomas verktyg för nyhetsbrev och kundbrev kan du enkelt skicka ut en snyggt designad inbjudan till din gästlista i god tid. En inbjudan bör innehålla:

  • Datum & tid
  • Plats
  • Vägbeskrivning
  • Meny
  • Kortare schema med viktiga hållpunkter för kvällen
  • Ev. dresscode

Se även till att följa upp ditt utskick med en eller två påminnelser.

Tema

Att jul i sig är ett givet tema här är självklart, men du kan även tematisera det vidare i särskilda färger på inredningen, särskilda smaker som återkommer i menyn eller om temat påverkar dresscoden. Enhetlighet skapar en professionell känsla och gäster uppskattar tydliga teman.

Dekoration

Det här kan för många vara det roligaste arbetet, så se till att du tar hjälp av utvald eventgrupp och att du sätter rätt person på rätt uppgift. Experimentera med bordsdukar, glitter, julgranskulor, mossa, batteridrivna ljus, serviser, servetter och textil för att skapa en härlig julkänsla. Färgerna rött, grönt, brunt i kombination med glitter, silver och guld är vanliga julfärger.

Underhållning

Se till att det finns någon form av underhållning under kvällen, som varken tar för mycket plats eller låter gästerna bli uttråkade. Om du vill ha möjlighet till mingel under juleventet kan det räcka med lite skön stämningsmusik i bakgrunden, i form av jullåtar. Därefter kan du bjuda in en bra konferencier som kan engagera dina gäster och aktivera de under kvällen. Annars kan du matcha det mot Lucia och bjuda in ett luciatåg, eller någon mer koordinerad dans, sång och framträdande.

Mat & dryck

Ta fram en välkomponerad meny för kvällen som ska återspegla den juliga känslan. Julbordet i sin enkelhet brukar vara populärt för många, men om du vill dra upp det ett snäpp så siktar du på en trerättersmeny med klassiska julingredienser.

Belysning

Använd dig av julig belysning för att skapa en härlig och varm känsla i din eventlokal. Levande ljus är alltid trevligt, men innebär också en del brandrisk – så jobba med dämpad belysning i varma vita färger och var inte rädd att dra ner lite på dimmern.

Säkerhet

Julen är en tid med hög brandrisk, och ha därför med dig detta i varje steg i din planering. Välj hellre batteridrivna ljus före stearinljus, och se till att alla gäster informeras om utrymningsvägarna i lokalen tidigt under eventet. Det är lämpligt att en konferencier kan ta upp dessa punkter under ett introduktionstal, där denne också kan informera om kvällens schema, viktiga hållpunkter och vart man exempelvis kan hitta toaletter och andra nödvändigheter.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Magnet är smidigt och enkelt att hantera. Att våra medlemmar kan anmäla, eller avanmäla sig till event gör att vi på ett smidigt sätt kan administrera våra deltagarlistor. Jag ser bara fördelar."
Francesca O´Brien Apelgren, vd
Sveriges Marknadsförbund
Francesca O´Brien Apelgren, vd, Sveriges Marknadsförbund

Läsvärt från bloggen

Välj den perfekta eventlokalen – 5 saker du inte får glömma

Välj den perfekta eventlokalen – 5 saker du inte får glömma

40–90 sekunder. Så länge tar det för en gäst att bilda första intrycket av ditt events omgivning – ta vara på dem! Vare sig du planerar ett kundevent, en kick-off, konferens eller fest utgörs eventets atmosfär till en stor del av dess lokal. Bland alla valmöjligheter kan det kännas överväldigande att välja den rätta lokalen, men med följande punkter underlättas ditt val betydligt.

5 knep för framgångsrika julevent

5 knep för framgångsrika julevent

Julsäsongen är här och folks kalendrar fylls med fester, premiärer, konserter och annat. Men även om konkurrensen kring att marknadsföra ditt event ökar den här tiden på året är det också en av de bästa tiderna på året för att fresta folk att gå ut och roa sig tillsammans med sina vänner. Vi vill hjälpa dig få uppmärksamhet under vad som onekligen blir en högtryckssäsong för event. Därför har vi satt ihop en lista med idéer som kan hjälpa dig locka deltagare och lyckas med dina affärsmål.

Tipsen som ökar din biljettförsäljning

Tipsen som ökar din biljettförsäljning

Tänk om alla som besökte din eventsida köpte biljetter direkt! Riktigt så enkelt är det inte alltid. Oftast ligger en viss tid och en beslutsprocess bakom varje biljettköp. Kan du som eventarrangör göra något för att snabba på och underlätta? Absolut!

Här bjuder vi på tre tips som kan öka din biljettförsäljning.