Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Så arrangerar du ett kundevent

Kundevent är nyckeln för små företag att möta sina kunder i person. Vare sig du själv håller i större konferenser, sportarrangemang eller konserter så finns det stora möjligheter i att möta upp dina leverantörer och sponsorer på ett kundevent. Det möjliggör även för dina kunder och leverantörer att skapa nya nätverk med hjälp av ditt nätverk och dina kontakter.

Genom att skapa ett lyckat event för dina kunder och nätverk kan du samtidigt skapa bättre relationer och många gånger mer affärer. Långsiktiga relationer med kunder och samarbetspartners är A och O för framgång idag när konkurrensen hårdnar. Många företag har likvärdiga produkter och då måste du som företag sticka ut och skapa ett mervärde. För att skapa ett lyckat kundevent så är det sex saker du behöver tänka på:

  1. Skapa ett underhållande event.

Oavsett vilket ämne eventet kommer att beröra så ska man inte underskatta bra underhållning. Även om evenemanget handlar om ett relativt ”torrt” ämne som försäkrings- eller säkerhetsprogramvara, kommer de som deltar att uppskatta en bra show medan de tar del av användbar information. Det bästa sättet att utbilda är att skapa en övertygande historia som fångar deltagarnas uppmärksamhet. Tonen kan vara rolig, allvarlig eller professionell. Kom bara ihåg att utbildning och information ska vara fängslande. Ett underhållande event är ett minnesvärt event.

  1. Designa en snygg & informativ anmälningssida.

När du har programmet för ditt event, är det dags att få det att leva. Behåll den underhållande berättelsen till din kunds eventinbjudan. Copy och bilder ska tillsammans berätta historien kort. Använd bra nyckelord för att berätta historien på ett kortfattat sätt. Kom ihåg att inkludera användbar information som plats, tid, kostnad och vad de ska ta med. Detta gör din anmälningssida till en destination som deltagarna besöker både när de bokar sig, innan de går till ditt event och under tiden för eventet.

  1. Uppmuntra social delning.

Om du har följt de två första stegen och skapat ett underhållande tema som kommuniceras genom starkt berättande, är chansen att människor vill dela ditt event med sina nätverk. Du vill att folk ska prata om det, så gör sidan lätt att dela på sociala nätverk och uppmuntra människor att göra det. Överväg att skapa en hashtag, så att deltagarna kan följa eventet online. Var även frikostig med egna delningar i sociala medier.

  1. Bygg alltid listor.

Oavsett om du samlar e-postadresser genom din webbplats, sociala medier eller i person måste eventplanerare alltid tänka på att hur de kan utöka sina kundlistor. Om du hjälper en kund att planera ett evenemang, se då på varje kunds kontaktuppgifter som en chans att ansluta och samla kunddata. Den här listan hjälper kunden att hålla kontakten med målgruppen och se till att meddelandet ligger framför rätt publik.

  1. Leverera ett minnesvärt event.

Mycket planering går åt till ett evenemang, men kom ihåg att ingenting slår själva eventdagen. Se till att alla dina planer blir genomförda för att leverera ett starkt och övertygande event. Om saker förändras i sista minuten, var flexibel och justera det som behövs i farten. Så länge evenemanget är underhållande och pedagogiskt, kommer publiken att förlåta dig för eventuella misstag.

  1. Kom ihåg att följa upp.

Det kanske känns som att vi tjatar, för vi återkommer alltid till vikten av att följa upp dina event. Den bästa tiden att marknadsföra mot dina kunder är i slutet av ett event. Människor har en klar och positiv bild av er och vill ofta dela med sig av sina positiva erfarenheter. Uppmuntra denna delning på sociala nätverk. Skicka en e-postundersökning för att ta reda på vilka deltagare som trivdes mest och bjud in den kunden nästa gång. Denna uppföljning hjälper dig att förbereda dig för nästa event. Berätta för dem om andra evenemang som kommer upp. Att uppmuntra till biljettförsäljningen i det ögonblick är uppriktigt och uppfattas oftast inte som påstridigt.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Att arrangera event var tidigare en manuell process för oss som tog mycket tid, då det ingick allt från att hantera anmälningar och avanmälningar i ett excel-ark, till manuell fakturering med mera. Magnet löser numera det hela. Presentationen, inbjudan, anmälningar, check-ins och fakturering i ett och samma verktyg. Otroligt smidigt! Vi är mycket nöjda Magnet kunder."
Björn Lilja, Head of Customer Experience
Kundo
Björn Lilja, Head of Customer Experience, Kundo

Läsvärt från bloggen

7 smarta satsningar för dig som event manager inför eventåret

7 smarta satsningar för dig som event manager inför eventåret

För att rusta dig i rollen som event manager har vi satt ihop en lista med några av de smartaste satsningarna inför eventåret. Även om nästa årsskifte skulle vara en bit bort när du snubblar över den här artikeln – ta det som ett tillfälle för nya tag.

Klas Hallberg om seriöst hångel på konferens

Klas Hallberg om seriöst hångel på konferens

I böcker och på scen använder han sig av hånglet som metafor. Att hångla är att närvara fullt ut och engagera sig i sina medmänniskor. Att våga mera och uppleva livet med större intensitet. Han reflekterar också kring vad som egentligen är seriöst. Magnet har fått Klas Hallberg på tråden och här slår vi ett slag för seriöst hångel på konferens. Följ checklistan om du är intresserad av att få till det.

Därför behöver vi träffas: Kommunikation, samverkan & hälsa

Därför behöver vi träffas: Kommunikation, samverkan & hälsa

Du som är involverad i en förening eller affärsverksamhet kan sannolikt vittna om hur dagens digitala förbindelser underlättar er kommunikation och samverkan. Ni behöver kanske knappt träffas? Skjut er inte i foten genom att rationalisera bort fysiska möten. En medveten mötesstrategi kan ge den balans som är avgörande för hur individerna, gruppen och verksamheten mår. Vi behöver nämligen träffas också.