Kundevent är nyckeln för små företag att möta sina kunder i person. Vare sig du själv håller i större konferenser, sportarrangemang eller konserter så finns det stora möjligheter i att möta upp dina leverantörer och sponsorer på ett kundevent. Det möjliggör även för dina kunder och leverantörer att skapa nya nätverk med hjälp av ditt nätverk och dina kontakter.
Genom att skapa ett lyckat event för dina kunder och nätverk kan du samtidigt skapa bättre relationer och många gånger mer affärer. Långsiktiga relationer med kunder och samarbetspartners är A och O för framgång idag när konkurrensen hårdnar. Många företag har likvärdiga produkter och då måste du som företag sticka ut och skapa ett mervärde. För att skapa ett lyckat kundevent så är det sex saker du behöver tänka på:
Oavsett vilket ämne eventet kommer att beröra så ska man inte underskatta bra underhållning. Även om evenemanget handlar om ett relativt ”torrt” ämne som försäkrings- eller säkerhetsprogramvara, kommer de som deltar att uppskatta en bra show medan de tar del av användbar information. Det bästa sättet att utbilda är att skapa en övertygande historia som fångar deltagarnas uppmärksamhet. Tonen kan vara rolig, allvarlig eller professionell. Kom bara ihåg att utbildning och information ska vara fängslande. Ett underhållande event är ett minnesvärt event.
När du har programmet för ditt event, är det dags att få det att leva. Behåll den underhållande berättelsen till din kunds eventinbjudan. Copy och bilder ska tillsammans berätta historien kort. Använd bra nyckelord för att berätta historien på ett kortfattat sätt. Kom ihåg att inkludera användbar information som plats, tid, kostnad och vad de ska ta med. Detta gör din anmälningssida till en destination som deltagarna besöker både när de bokar sig, innan de går till ditt event och under tiden för eventet.
Om du har följt de två första stegen och skapat ett underhållande tema som kommuniceras genom starkt berättande, är chansen att människor vill dela ditt event med sina nätverk. Du vill att folk ska prata om det, så gör sidan lätt att dela på sociala nätverk och uppmuntra människor att göra det. Överväg att skapa en hashtag, så att deltagarna kan följa eventet online. Var även frikostig med egna delningar i sociala medier.
Oavsett om du samlar e-postadresser genom din webbplats, sociala medier eller i person måste eventplanerare alltid tänka på att hur de kan utöka sina kundlistor. Om du hjälper en kund att planera ett evenemang, se då på varje kunds kontaktuppgifter som en chans att ansluta och samla kunddata. Den här listan hjälper kunden att hålla kontakten med målgruppen och se till att meddelandet ligger framför rätt publik.
Mycket planering går åt till ett evenemang, men kom ihåg att ingenting slår själva eventdagen. Se till att alla dina planer blir genomförda för att leverera ett starkt och övertygande event. Om saker förändras i sista minuten, var flexibel och justera det som behövs i farten. Så länge evenemanget är underhållande och pedagogiskt, kommer publiken att förlåta dig för eventuella misstag.
Det kanske känns som att vi tjatar, för vi återkommer alltid till vikten av att följa upp dina event. Den bästa tiden att marknadsföra mot dina kunder är i slutet av ett event. Människor har en klar och positiv bild av er och vill ofta dela med sig av sina positiva erfarenheter. Uppmuntra denna delning på sociala nätverk. Skicka en e-postundersökning för att ta reda på vilka deltagare som trivdes mest och bjud in den kunden nästa gång. Denna uppföljning hjälper dig att förbereda dig för nästa event. Berätta för dem om andra evenemang som kommer upp. Att uppmuntra till biljettförsäljningen i det ögonblick är uppriktigt och uppfattas oftast inte som påstridigt.
Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.
Att arrangera ett lyckat event kräver arbete. För att hjälpa dig i starten har vi gjort en lista med 20 tips på hur du arrangerar ditt första event på bästa sätt. Bana vägen för framgång genom att börja arrangerandet med en planlagd strategi. Och om du spelar dina kort väl, kan du leverera en upplevelse […]
Att anordna ett evenemang kostar arrangören mycket tid, energi och pengar. Därför är uppföljningen av eventet en viktig del i arbetet.
För det är ju inte eventet i sig som säljer produkter – vad eventet gör är att skapa relationer och förtroenden. För att sälja dina produkter eller tjänster måste du gå vidare och höra av dig till dina gäster även efteråt.
Vill du att kommande år blir ett enastående år för affärerna? Såklart du vill, så bli inte ställd för att du inte vet var du ska börja. För att hjälpa dig komma loss har vi satt ihop en lista med vad du behöver för att förbättra din verksamhet, och göra kommande år till det bästa eventåret hittills.