Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Planera ditt första event – här är 10 bästa tipsen

Att genomföra ett lyckat event kräver arbete, men om du utgår från en strategisk plan bäddar du för framgång. Även du som ska arrangera ett event för allra första gången kan åstadkomma ett toppenevent, om du spelar dina kort väl.  För att hjälpa dig i startgroparna listar vi de 10 bästa tipsen för att planera ditt första event.

1. Identifiera syftet

Fråga först och främst dig själv varför du ska arrangera eventet, och sammanfatta målet med aktiviteten. Genom att tidigt identifiera dina mål kan du planera evenemanget på  ett sätt som är strategiskt för din verksamhet. Innan du inleder planeringsarbetet inför ett event ska du alltså se till att ha formulerat ett tydligt syfte. Slå fast KPI:er för att mäta resultatet och optimera på så sätt evenemanget från första början.

2. Samordna ditt team

Ett bra evenemang kräver insatser från flera olika personer, så bestäm vilka som är involverade och vilken roll de har från början. Det bidrar till ett mer effektivt arbete och gör dig redo att svara på frågor när du värvar fler engagerade.  Låt en huvudansvarig kommunicera med ansvariga för respektive områden, som i sin tur fördelar uppgifter inom respektive team. Detta säkerställer att du driver saker och ting framåt på ett effektivt sätt allteftersom eventet närmar sig.

3. Hitta en lokal

Lokalen är en viktig faktor, så välj stället för dagen D med omsorg. Om du ska arrangera en företagskonferens – kolla på vad hotell och konferensanläggningar har att erbjuda. Om du ska arrangera en hantverksmässa kan du söka efter en öppen industrilokal som är enkel att ta sig till kollektivt. Boka datum och slå fast kostnaden i god tid, så du vet hur mycket du behöver ta betalt för biljetterna.

4. Välj datum

Välj inte bara ett datum på måfå. Ta hänsyn till målgruppen och förvissa dig om att dessa personer överlag har möjlighet att närvara. Du som ska hålla i en affärskonferens bör stämma av konkurrensen och försäkra dig om att potentiella sponsorer och deltagare inte kommer befinna sig på ett konkurrerande evenemang. Undvik också röda dagar när folk tenderar att vara bortresta. (Såvida du inte planerar en musikfestival som du marknadsför som ett suveränt sätt att tillbringa sin hemester.)

5. Boka dragplåster

För att dra publik med hjälp av dragplåster bör du sikta högt, inom din budget givetvis. Tänk på vilken typ av talare och artist som skulle tilltala din publik mest. Om du arrangerar en affärskonferens, vilka är de mest attraktiva föreläsarna som finns tillgängliga för att tala inför din målgrupp? Arrangerar du ett event för föräldrar: tänk på deras dagliga utmaningar och få tag i en expert som griper sig an ämnet.

6. Skapa programmet

När du bokat huvudföreläsaren eller huvudartisten är det dags att bestämma hur programordningen ska se ut. De bästa tiderna ska förstås reserveras för dina dragplåster, men därutöver kan du ha paneldebatter och andra programpunkter. För att hantera helheten behöver du sätta ihop ett program som håller deltagarnas intresse uppe. Kom ihåg att ge utrymme för pauser och tid för nätverkande och umgänge där folk får tillfälle att interagera med varandra.

7. Kroka sponsorer

Bestäm på vilket sätt du vill arbeta med sponsorer. Ska de sponsra ett inslag eller ett coktailmingel på din konferens? Eller kommer du ha ett mässgolv där sponsorer kan betala för att demonstrera sina produkter och tjänster? Fundera på vad som skulle passa för ditt event och börja uppvakta potentiella sponsorer som kan bidra till att finansiera hela skapelsen.

8. Ta fram en marknadsplan

Marknadsföring är nyckeln till att förmå folk att besöka ditt evenemang. Tänk multikanal för att maximera publikantalet. Ta fram ett mejl och sprid till personer i ditt nätverk som kan tänkas vara intresserade. Uppmuntra dem att dela vidare till vänner. Skapa en löpande kampanj i sociala medier, i de kanaler som är relevanta för ditt event. Facebook, LinkedIn, Instagram och Twitter är utmärkta ställen för att nå olika målgrupper. Använd en hashtagg för att hålla koll på snacket. Ombesörj också att dina dragplåster puffar för ditt event på sina konton, och använder den aktuella hashtaggen.

9. Vänd dig till pressen

Rikta in dig mot journalister, bloggare och radiopersonligheter som du tror kan vara intresserade av ditt evenemang. Skicka dem entrépass för att uppmuntra direktrapportering från eventet. Du kan också se till att föreläsare är tillgängliga för intervjuer innan, så att tidig medierapportering kan hjälpa till att sprida budskapet.

10. Sälj biljetter

När du lagt ner tid och själ på att skapa ditt event måste du fråga dig om det är enkelt och smidigt att anmäla sig och köpa biljetter? Gör biljettköp enkelt och tillgängligt på din sajt, med en smidig process. Om du säljer biljetter i entréen måste du upplysa om detta när evenemanget närmar sig, för att uppmuntra eftersläntrare att dyka upp.

Lycka till!

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Att arrangera event var tidigare en manuell process för oss som tog mycket tid, då det ingick allt från att hantera anmälningar och avanmälningar i ett excel-ark, till manuell fakturering med mera. Magnet löser numera det hela. Presentationen, inbjudan, anmälningar, check-ins och fakturering i ett och samma verktyg. Otroligt smidigt! Vi är mycket nöjda Magnet kunder."
Björn Lilja, Head of Customer Experience
Kundo
Björn Lilja, Head of Customer Experience, Kundo

Läsvärt från bloggen

Marknadsför ditt nästa event med Google Ads

Marknadsför ditt nästa event med Google Ads

Marknadsför nästa event med Google Ads; syns i rätt sammanhang och locka fler deltagare. Här går vi igenom grunderna och fördelarna med Google Ads, samt vad du bör tänka på när du marknadsför evenemang via Google.

Hur levererar man kundservice i världsklass? Kundo, en nöjd Magnetanvändare berättar.

Hur levererar man kundservice i världsklass? Kundo, en nöjd Magnetanvändare berättar.

Är det någon som kan svara på den frågan så är det Björn Lilja. 2010 startade han Kundo tillsammans med tre kollegor. Vad företaget gör? Hjälper sina kunder att skapa kundservice i världsklass i de digitala kanalerna.

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Som eventmakare har man tusentals saker att hålla reda på samtidigt. Det är mycket som ska hända under de få timmar som eventet pågår. Då är det viktigt att alla vet vad man ska göra och i vilken ordning. Därför är en checklista ett måste.