Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Så får du sponsorer till ditt event, fem tips!

Att slå sig in på eventmarknaden och skaffa sponsorer kan vara som att bestiga ett berg. Både tufft och utmanande. Men det finns nycklar som hjälper dig att nå fram, på ett enklare och smidigare sätt.

Sponsoranbudets fem nycklar till framgång

1. Skräddarsy unika lösningar

Ge dina potentiella sponsorer unika lösningar som är skräddarsydda efter deras affärsidé och anpassade efter deras idealkund!

Läs på om respektive företag. Vad är företagets mål med sin verksamhet? Vad är viktigast för dem? Vad händer i deras bransch? Använd all relevant information du kan få fram. Ditt uppdrag är att sälja in ett event som möter upp mot företagets affärsstrategi och som stärker relationen mellan företaget och dess kunder.

Tänk också på att göra ditt skriftliga anbud/din presentation visuellt attraktiv, lättläst, professionell och språkligt korrekt.

2. Var tydlig med vinsten

Dina sponsorer förväntar sig att du ger dem en ansenlig avkastning på deras investering. Var tydlig med vad de kan förvänta sig av sponsorskapet. Ta fram konkreta exempel! 

3. Var specifik med exponeringen

Var tydlig med hur du kommer att exponera företaget och deras produkter på ditt event. Hur mycket spelrum och utrymme kommer de att få? När och på vilket sätt? Var specifik!

4. Var öppen med konkurrenssituationen

Finns din potentiella sponsors främsta konkurrenter med bland deltagarna? Berätta det! Dels är det något du behöver vara transparent med, dels kan effekten bli att din potentiella partner känner att den också behöver vara representerad på ditt event.

5. Var insatt i data om publiken

Det är viktigt att du är insatt i och har med information om publiken i anbudet. Syftet är att öka förståelsen för din potentiella sponsor om deras idealkunder finns representerade eller inte.

Extra krydda – Story telling …

Ett effektivt och relationsbyggande sätt att sälja in sponsorskapet på är att berätta om ett lyckat sponsorskap som du har haft tidigare. Sätt ramen genom att ta upp de utmaningar ni stod inför och hur ni tillsammans rodde eventet i land. Ha gärna med olika deltagares vitsord och rekommendationer från sociala medier. Det visar att dina event har en stor spridningskraft. 

Några rader till dig som anordnar ofta återkommande event …

I de fallen är samarbetet ännu viktigare. Se till att skapa ett så starkt partnerskap mellan dig och dina sponsorer som möjligt. Visa att samarbetet med dem är viktigt för dig.

Tänk långsiktigt och se till att sponsorskapet gäller under en längre period, gärna en hel säsong. Det blir både billigare och tidsbesparande.

Du bör också vara tydlig med om eventen drar samma publik eller om det skiftar. Företag som säljer produkter och tjänster med en lång införsäljningscykel uppskattar samma publik, medan andra företag behöver en ny publik varje gång.

Lycka till! Och du – har du frågor eller funderingar? Tveka inte att höra av dig. Vi ser fram emot att höra ifrån dig!

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Magnet är smidigt och enkelt att hantera. Att våra medlemmar kan anmäla, eller avanmäla sig till event gör att vi på ett smidigt sätt kan administrera våra deltagarlistor. Jag ser bara fördelar."
Francesca O´Brien Apelgren, vd
Sveriges Marknadsförbund
Francesca O´Brien Apelgren, vd, Sveriges Marknadsförbund

Läsvärt från bloggen

5 sätt att promota ditt event digitalt – smart & kostnadseffektivt

5 sätt att promota ditt event digitalt – smart & kostnadseffektivt

Här följer ett par smarta och kostnadseffektiva marknadsföringstekniker för dig som ska promota ditt event digitalt.

Magnus Kull om effektfulla möten

Magnus Kull om effektfulla möten

En anledning till att vi måste träffas är att det skapar bättre förutsättningar för att driva utveckling. Frågan är hur vi bäst tar vara på den potentialen. Magnet har träffat Magnus Kull och pratat om effektfulla möten. Han delar med sig av reflektioner och konkreta tips. Vad kan du som arrangör göra för att skapa […]

Allt du behöver veta om det nya tillgänglighetsdirektivet

Allt du behöver veta om det nya tillgänglighetsdirektivet

Har du också hört talas om det nya tillgänglighetsdirektivet? Undrar du vad som gäller för dig och din bransch? Här får du en kort introduktion i ämnet och 10 tips på hur du kan tillgänglighetsanpassa din webbplats.