Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Vikten av att följa upp ditt event

Uppföljning är A och O! Det vet vi alla. Trots det är det lätt att hoppa över det här viktiga steget. Vi arbetar på och kör vidare. Att stanna upp, utvärdera och följa upp faller lätt i glömska. Ändå är det i grunden just de pusselbitarna som gör skillnaden. Nedan förklarar vi varför det är så viktigt, på vilka sätt du följer upp och hur du gör utvärdering och uppföljning till en naturlig del i ditt arbete.

Varför är det så viktigt?

  • Uppföljning och utvärdering gynnar både dig, ditt varumärke och din kund. Det är relationsbyggande, och ett sätt för dig att skapa förtroende hos dina kunder. Inte minst skapar det lojalitet.
  • Genom att låta kunden utvärdera ditt event, slutar du tro vad kunden uppskattar och vill ha. Du tar i stället reda på vad kunden tycker om och önskar. På så sätt kan du förfina dina event och skräddarsy dem så att de i så stor utsträckning som möjligt möter kundens förväntningar.
  • Uppföljning skapar lönsamhet både på kort och lång sikt. Dessutom har företag som förlorat marknadsandelar till konkurrenter, i många fall missat att ta hand om sina befintliga kunder.

På vilka sätt följer du upp och utvärderar?

  • Beroende av vilken relation du har med dina kunder, och vilket kommunikationssätt som passar bäst för just din verksamhet och ditt varumärke  – ring upp och/eller skicka ett mail till kunden. Tacka för att kunden har deltagit på eventet och berätta sedan om ditt ärende innan du påbörjar utvärderingen. Först när kunden har tackat ja till att vara med på intervjun, kan du ställa frågor såsom vad var bra, vad var dåligt och vad kan förbättras.
  • Du kan också skicka ut en enkät med mer detaljerade frågor om eventet till deltagarna. Var noga även här med att först fråga om kunden vill vara med i undersökningen. Tänk på att din kommunikation alltid är på kundens villkor. En god idé är att maila enkäten i samband med ett tackbrev, där du ställer frågan: ”Vill du vara med och göra våra event ännu bättre?”
  • Gör all kommunikation med dina kunder så enkel och tydlig som möjligt. På så sätt skapar du förtroende mellan dig och respektive kund. Ha alltid med dig att kunden blir överöst av erbjudanden, och i första hand vill ha vägledning och hitta lösningar på sina behov och problem.
  • Var tydlig och öppen med varför du samlar in informationen. Berätta att syftet är att kunna förstå dina kunder bättre och på så sätt ge en bättre service.

Hur du gör utvärdering och uppföljning till en naturlig del i ditt arbete?

  • Ge utrymme, avsätt tid och ha med uppföljning och utvärdering som aktiviteter i dina eventprojekt. Ha också med analysen från utvärderingen i uppstartsmötet för nästa event. Använd resultatet och anpassa ditt event efter det.
  • Det är lätt att vänta med att kontakta gästerna efter ett avslutat event. Men kom ihåg att känslan och intrycken från eventet lätt klingar av. Det är mycket svårare att jobba upp intresset igen hos någon som har tappat det, än att bearbeta någon som fortfarande har stämningen och alla nya idéer färskt i minnet. Ta därför uppföljningskontakten så snart som möjligt.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Magnet är smidigt och enkelt att hantera. Att våra medlemmar kan anmäla, eller avanmäla sig till event gör att vi på ett smidigt sätt kan administrera våra deltagarlistor. Jag ser bara fördelar."
Francesca O´Brien Apelgren, vd
Sveriges Marknadsförbund
Francesca O´Brien Apelgren, vd, Sveriges Marknadsförbund

Läsvärt från bloggen

7 smarta satsningar för dig som event manager inför eventåret

7 smarta satsningar för dig som event manager inför eventåret

För att rusta dig i rollen som event manager har vi satt ihop en lista med några av de smartaste satsningarna inför eventåret. Även om nästa årsskifte skulle vara en bit bort när du snubblar över den här artikeln – ta det som ett tillfälle för nya tag.

Klas Hallberg om seriöst hångel på konferens

Klas Hallberg om seriöst hångel på konferens

I böcker och på scen använder han sig av hånglet som metafor. Att hångla är att närvara fullt ut och engagera sig i sina medmänniskor. Att våga mera och uppleva livet med större intensitet. Han reflekterar också kring vad som egentligen är seriöst. Magnet har fått Klas Hallberg på tråden och här slår vi ett slag för seriöst hångel på konferens. Följ checklistan om du är intresserad av att få till det.

Därför behöver vi träffas: Kommunikation, samverkan & hälsa

Därför behöver vi träffas: Kommunikation, samverkan & hälsa

Du som är involverad i en förening eller affärsverksamhet kan sannolikt vittna om hur dagens digitala förbindelser underlättar er kommunikation och samverkan. Ni behöver kanske knappt träffas? Skjut er inte i foten genom att rationalisera bort fysiska möten. En medveten mötesstrategi kan ge den balans som är avgörande för hur individerna, gruppen och verksamheten mår. Vi behöver nämligen träffas också.