Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Vikten av att följa upp ditt event

Uppföljning är A och O! Det vet vi alla. Trots det är det lätt att hoppa över det här viktiga steget. Vi arbetar på och kör vidare. Att stanna upp, utvärdera och följa upp faller lätt i glömska. Ändå är det i grunden just de pusselbitarna som gör skillnaden. Nedan förklarar vi varför det är så viktigt, på vilka sätt du följer upp och hur du gör utvärdering och uppföljning till en naturlig del i ditt arbete.

Varför är det så viktigt?

  • Uppföljning och utvärdering gynnar både dig, ditt varumärke och din kund. Det är relationsbyggande, och ett sätt för dig att skapa förtroende hos dina kunder. Inte minst skapar det lojalitet.
  • Genom att låta kunden utvärdera ditt event, slutar du tro vad kunden uppskattar och vill ha. Du tar i stället reda på vad kunden tycker om och önskar. På så sätt kan du förfina dina event och skräddarsy dem så att de i så stor utsträckning som möjligt möter kundens förväntningar.
  • Uppföljning skapar lönsamhet både på kort och lång sikt. Dessutom har företag som förlorat marknadsandelar till konkurrenter, i många fall missat att ta hand om sina befintliga kunder.

På vilka sätt följer du upp och utvärderar?

  • Beroende av vilken relation du har med dina kunder, och vilket kommunikationssätt som passar bäst för just din verksamhet och ditt varumärke  – ring upp och/eller skicka ett mail till kunden. Tacka för att kunden har deltagit på eventet och berätta sedan om ditt ärende innan du påbörjar utvärderingen. Först när kunden har tackat ja till att vara med på intervjun, kan du ställa frågor såsom vad var bra, vad var dåligt och vad kan förbättras.
  • Du kan också skicka ut en enkät med mer detaljerade frågor om eventet till deltagarna. Var noga även här med att först fråga om kunden vill vara med i undersökningen. Tänk på att din kommunikation alltid är på kundens villkor. En god idé är att maila enkäten i samband med ett tackbrev, där du ställer frågan: ”Vill du vara med och göra våra event ännu bättre?”
  • Gör all kommunikation med dina kunder så enkel och tydlig som möjligt. På så sätt skapar du förtroende mellan dig och respektive kund. Ha alltid med dig att kunden blir överöst av erbjudanden, och i första hand vill ha vägledning och hitta lösningar på sina behov och problem.
  • Var tydlig och öppen med varför du samlar in informationen. Berätta att syftet är att kunna förstå dina kunder bättre och på så sätt ge en bättre service.

Hur du gör utvärdering och uppföljning till en naturlig del i ditt arbete?

  • Ge utrymme, avsätt tid och ha med uppföljning och utvärdering som aktiviteter i dina eventprojekt. Ha också med analysen från utvärderingen i uppstartsmötet för nästa event. Använd resultatet och anpassa ditt event efter det.
  • Det är lätt att vänta med att kontakta gästerna efter ett avslutat event. Men kom ihåg att känslan och intrycken från eventet lätt klingar av. Det är mycket svårare att jobba upp intresset igen hos någon som har tappat det, än att bearbeta någon som fortfarande har stämningen och alla nya idéer färskt i minnet. Ta därför uppföljningskontakten så snart som möjligt.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Att arrangera event var tidigare en manuell process för oss som tog mycket tid, då det ingick allt från att hantera anmälningar och avanmälningar i ett excel-ark, till manuell fakturering med mera. Magnet löser numera det hela. Presentationen, inbjudan, anmälningar, check-ins och fakturering i ett och samma verktyg. Otroligt smidigt! Vi är mycket nöjda Magnet kunder."
Björn Lilja, Head of Customer Experience
Kundo
Björn Lilja, Head of Customer Experience, Kundo

Läsvärt från bloggen

Tre tips som ökar din biljettförsäljning

Tre tips som ökar din biljettförsäljning

Visst hade det varit skönt om alla som kom in på din eventsida köpte dina biljetter direkt? Riktigt så enkelt är det dessvärre inte alla gånger, utan det ligger ofta en viss tid och en avancerad beslutsprocess bakom varje biljettköp som man som distributör måste förstå för att kunna erbjuda rätt verktyg till köparen. Verktyg som underlättar deras beslut. Här bjuder vi på tre tips för hur du kan öka på din biljettförsäljning på webben med några enkla verktyg och medel.

Få ditt event att sticka ut i mängden

Få ditt event att sticka ut i mängden

Med mat- och vinprovningar, escape-rooms, ståuppkomedi och matmarknader som dyker upp överallt är det lätt att känna att eventbranschen är ganska mättad. Oavsett hur stor eller liten budget du har så står alla eventplanerare inför samma tuffa konkurrens. Det finns större möjlighet för konsumenterna att välja på en rad olika event och därför kan det bli svårt att sticka ut med just ditt evenemang.

Men, med den rätta mixen av marknadsförings- och kommunikationsstrategier kan du dock komma betydligt längre och sätta ditt event på kartan. Vi har sammanställt en lista med sex strategier som kan hjälpa dig att göra ditt evenemang till ett som står ut i mängden.

Satsa mobilt: Så skapar du en mobilstrategi för att förbättra ditt event

Satsa mobilt: Så skapar du en mobilstrategi för att förbättra ditt event

nniskor registrerar sig för event med sina mobiler, använder dem för att hitta till arenan, kollar på dem under eventet och tittar på dem efter att eventet är över. Så varför inte utnyttja den här mobila konsumtionen för att hjälpa till att marknadsföra ditt evenemang?

Att skapa en mobilstrategi behöver inte vara svårt. Det finns flera taktiker du kan ta till för att hjälpa dig att nå dina mobilanvändande deltagare och fördjupa dina kontakter med dessa deltagare. Nedan följer flera idéer som hjälper dig att komma igång med att marknadsföra dina event i mobilen.