Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Så gör du kommande år till det bästa eventåret hittills

Vill du att kommande år blir ett enastående år för affärerna? Såklart du vill, så bli inte ställd för att du inte vet var du ska börja. För att hjälpa dig komma loss har vi satt ihop en lista med vad du behöver för att förbättra din verksamhet, och göra kommande år till det bästa eventåret hittills.

Bemästra konsten att samtala

I en ständigt uppkopplad värld kommer människor till event eftersom de vill möta andra människor ansikte mot ansikte. Fundera på hur du kan hjälpa till att få igång samtal under evenemanget genom att väva in nätverkande och diskussioner i programmet. Utnyttja mötestekniker och upplägg som skapar dynamiska samtal. Event med personliga möten är minnesvärda och kommer att uppmuntra folk att ta sig ut på fler event för upplevelser som bara kan fås i verkliga livet. Och när isen har brutits kan du alltid uppmuntra folk att fortsätta samtala och diskutera i sociala medier efter att evenemanget är över.

Erbjud en app som folk kommer att använda

Vem som helst kan skapa en app, men det är inte alla som kan skapa en app som folk vill använda. Bygg en app för dina event som blir oumbärlig för användarna. Gör den till deltagarens digitala guide. Skapa tillgängligt innehåll som hjälper deltagarna att förbereda sig inför eventet, och känna sig peppade och glada över att de köpt biljetter. Lyft dina talare eller dragplåster med färskt delbart innehåll när det börjar dra ihop sig. Ge användbar information kring logistik som detaljer om parkering och hotell, och säkerställ att viktiga länkar fungerar. Fyll på med kartor, programuppdateringar och livefeed från sociala medier under eventets gång. Missa inte att använda appen för feedback efter eventet genom att skicka ut enkäter.

Välkomna bilder & filmklipp

Folk dyker upp på event med smartphones i fickorna, så uppmuntra dem att använda dessa verktyg för att hjälpa till att synliggöra ditt event. Filmklipp med ett framträdande på eventscenen eller foton på deltagare som minglar på ditt event visar vad det innebär att vara på plats. Skapa en hashtag för bilderna och be folk använda den när de delar foton och filmklipp i sina sociala kanaler. Det funkar som marknadsföring mot de som inte är på plats, samtidigt som det låter deltagare påminna varandra om hur kul de hade senast.

Lär känna konkurrenterna

Bege dig iväg från kontoret och dina egna event för att se vad som pågår omkring. Är du själv en event planner, bör du regelbundet gå på andra event för att se vad som försiggår hos konkurrenterna. Notera vad du uppskattar i de upplevelser de erbjuder, ta efter och överträffa de bitarna i dina event om du inte redan gör det. Notera också vad som inte fungerar väl på konkurrentens event och tänk ut lösningar på problemet. Använd sedan dina idéer för att se till att inte upprepa deras misstag. Den här typen av perspektiv hjälper dig förfina upplevelsen vid dina framtida event.

Etablera & förbättra kvalitativa mätetal

Hur mäter du resultaten för dina event? Tittar du på biljettförsäljning, anmälningar, antal deltagare, varumärkets synlighet i sociala medier eller deltagarfeedback? Definiera vilket som har störst betydelse för ditt företag, och mät dessa KPI:er för varje event. Håll koll på utvecklingen inom dessa områden. Om du ser en nedgång så ta reda på orsaken till att talen sjunker, och identifiera möjliga lösningar. Pusha dig själv att hela tiden göra lite bättre ifrån dig så kommer du snart nå nya höjder.

Samarbeta med influencers

Boka inflytelserika profiler för att tala eller uppträda på dina event, och se till att samarbetet omfattar räckvidden i sociala medier. För personer som är välkända och brinner för eventets tema är det naturligt att twittra om ditt event och relaterade ämnen. Smarta influencers står för betydelsefulla möjligheter att nå nya grupper och generera social uppmärksamhet för ditt event. Var strategisk och samarbeta med dessa värdefulla partners.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Att arrangera event var tidigare en manuell process för oss som tog mycket tid, då det ingick allt från att hantera anmälningar och avanmälningar i ett excel-ark, till manuell fakturering med mera. Magnet löser numera det hela. Presentationen, inbjudan, anmälningar, check-ins och fakturering i ett och samma verktyg. Otroligt smidigt! Vi är mycket nöjda Magnet kunder."
Björn Lilja, Head of Customer Experience
Kundo
Björn Lilja, Head of Customer Experience, Kundo

Läsvärt från bloggen

Tre tips som ökar din biljettförsäljning

Tre tips som ökar din biljettförsäljning

Visst hade det varit skönt om alla som kom in på din eventsida köpte dina biljetter direkt? Riktigt så enkelt är det dessvärre inte alla gånger, utan det ligger ofta en viss tid och en avancerad beslutsprocess bakom varje biljettköp som man som distributör måste förstå för att kunna erbjuda rätt verktyg till köparen. Verktyg som underlättar deras beslut. Här bjuder vi på tre tips för hur du kan öka på din biljettförsäljning på webben med några enkla verktyg och medel.

Få ditt event att sticka ut i mängden

Få ditt event att sticka ut i mängden

Med mat- och vinprovningar, escape-rooms, ståuppkomedi och matmarknader som dyker upp överallt är det lätt att känna att eventbranschen är ganska mättad. Oavsett hur stor eller liten budget du har så står alla eventplanerare inför samma tuffa konkurrens. Det finns större möjlighet för konsumenterna att välja på en rad olika event och därför kan det bli svårt att sticka ut med just ditt evenemang.

Men, med den rätta mixen av marknadsförings- och kommunikationsstrategier kan du dock komma betydligt längre och sätta ditt event på kartan. Vi har sammanställt en lista med sex strategier som kan hjälpa dig att göra ditt evenemang till ett som står ut i mängden.

Satsa mobilt: Så skapar du en mobilstrategi för att förbättra ditt event

Satsa mobilt: Så skapar du en mobilstrategi för att förbättra ditt event

nniskor registrerar sig för event med sina mobiler, använder dem för att hitta till arenan, kollar på dem under eventet och tittar på dem efter att eventet är över. Så varför inte utnyttja den här mobila konsumtionen för att hjälpa till att marknadsföra ditt evenemang?

Att skapa en mobilstrategi behöver inte vara svårt. Det finns flera taktiker du kan ta till för att hjälpa dig att nå dina mobilanvändande deltagare och fördjupa dina kontakter med dessa deltagare. Nedan följer flera idéer som hjälper dig att komma igång med att marknadsföra dina event i mobilen.