Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Så gör du kommande år till det bästa eventåret hittills

Vill du att kommande år blir ett enastående år för affärerna? Såklart du vill, så bli inte ställd för att du inte vet var du ska börja. För att hjälpa dig komma loss har vi satt ihop en lista med vad du behöver för att förbättra din verksamhet, och göra kommande år till det bästa eventåret hittills.

Bemästra konsten att samtala

I en ständigt uppkopplad värld kommer människor till event eftersom de vill möta andra människor ansikte mot ansikte. Fundera på hur du kan hjälpa till att få igång samtal under evenemanget genom att väva in nätverkande och diskussioner i programmet. Utnyttja mötestekniker och upplägg som skapar dynamiska samtal. Event med personliga möten är minnesvärda och kommer att uppmuntra folk att ta sig ut på fler event för upplevelser som bara kan fås i verkliga livet. Och när isen har brutits kan du alltid uppmuntra folk att fortsätta samtala och diskutera i sociala medier efter att evenemanget är över.

Erbjud en app som folk kommer att använda

Vem som helst kan skapa en app, men det är inte alla som kan skapa en app som folk vill använda. Bygg en app för dina event som blir oumbärlig för användarna. Gör den till deltagarens digitala guide. Skapa tillgängligt innehåll som hjälper deltagarna att förbereda sig inför eventet, och känna sig peppade och glada över att de köpt biljetter. Lyft dina talare eller dragplåster med färskt delbart innehåll när det börjar dra ihop sig. Ge användbar information kring logistik som detaljer om parkering och hotell, och säkerställ att viktiga länkar fungerar. Fyll på med kartor, programuppdateringar och livefeed från sociala medier under eventets gång. Missa inte att använda appen för feedback efter eventet genom att skicka ut enkäter.

Välkomna bilder & filmklipp

Folk dyker upp på event med smartphones i fickorna, så uppmuntra dem att använda dessa verktyg för att hjälpa till att synliggöra ditt event. Filmklipp med ett framträdande på eventscenen eller foton på deltagare som minglar på ditt event visar vad det innebär att vara på plats. Skapa en hashtag för bilderna och be folk använda den när de delar foton och filmklipp i sina sociala kanaler. Det funkar som marknadsföring mot de som inte är på plats, samtidigt som det låter deltagare påminna varandra om hur kul de hade senast.

Lär känna konkurrenterna

Bege dig iväg från kontoret och dina egna event för att se vad som pågår omkring. Är du själv en event planner, bör du regelbundet gå på andra event för att se vad som försiggår hos konkurrenterna. Notera vad du uppskattar i de upplevelser de erbjuder, ta efter och överträffa de bitarna i dina event om du inte redan gör det. Notera också vad som inte fungerar väl på konkurrentens event och tänk ut lösningar på problemet. Använd sedan dina idéer för att se till att inte upprepa deras misstag. Den här typen av perspektiv hjälper dig förfina upplevelsen vid dina framtida event.

Etablera & förbättra kvalitativa mätetal

Hur mäter du resultaten för dina event? Tittar du på biljettförsäljning, anmälningar, antal deltagare, varumärkets synlighet i sociala medier eller deltagarfeedback? Definiera vilket som har störst betydelse för ditt företag, och mät dessa KPI:er för varje event. Håll koll på utvecklingen inom dessa områden. Om du ser en nedgång så ta reda på orsaken till att talen sjunker, och identifiera möjliga lösningar. Pusha dig själv att hela tiden göra lite bättre ifrån dig så kommer du snart nå nya höjder.

Samarbeta med influencers

Boka inflytelserika profiler för att tala eller uppträda på dina event, och se till att samarbetet omfattar räckvidden i sociala medier. För personer som är välkända och brinner för eventets tema är det naturligt att twittra om ditt event och relaterade ämnen. Smarta influencers står för betydelsefulla möjligheter att nå nya grupper och generera social uppmärksamhet för ditt event. Var strategisk och samarbeta med dessa värdefulla partners.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Magnet är smidigt och enkelt att hantera. Att våra medlemmar kan anmäla, eller avanmäla sig till event gör att vi på ett smidigt sätt kan administrera våra deltagarlistor. Jag ser bara fördelar."
Francesca O´Brien Apelgren, vd
Sveriges Marknadsförbund
Francesca O´Brien Apelgren, vd, Sveriges Marknadsförbund

Läsvärt från bloggen

Marknadsför ditt nästa event med Google Ads

Marknadsför ditt nästa event med Google Ads

Marknadsför nästa event med Google Ads; syns i rätt sammanhang och locka fler deltagare. Här går vi igenom grunderna och fördelarna med Google Ads, samt vad du bör tänka på när du marknadsför evenemang via Google.

Hur levererar man kundservice i världsklass? Kundo, en nöjd Magnetanvändare berättar.

Hur levererar man kundservice i världsklass? Kundo, en nöjd Magnetanvändare berättar.

Är det någon som kan svara på den frågan så är det Björn Lilja. 2010 startade han Kundo tillsammans med tre kollegor. Vad företaget gör? Hjälper sina kunder att skapa kundservice i världsklass i de digitala kanalerna.

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Som eventmakare har man tusentals saker att hålla reda på samtidigt. Det är mycket som ska hända under de få timmar som eventet pågår. Då är det viktigt att alla vet vad man ska göra och i vilken ordning. Därför är en checklista ett måste.