Har du också hört talas om det nya tillgänglighetsdirektivet? Undrar du vad som gäller för dig och din bransch? Här får du en kort introduktion i ämnet och 10 tips på hur du kan tillgänglighetsanpassa din webbplats.
Webbtillgänglighetsdirektivet är en gemensam EU-lagstiftning som också kallas webbdirektivet. Det kräver att offentlig sektors webbplatser, e-tjänster och appar ska vara tillgängliga för alla användare oavsett förmåga.
Direktivet trädde i kraft den 1 januari i fjol. Men det finns olika datum på när det började och börjar gälla rent praktiskt. Du kan läsa mer längre ner under rubriken ”När trädde lagen i kraft”.
Direktivet gäller för myndigheter, landsting, kommuner och andra som klassas som offentlig sektor. Det gäller även för vissa privata aktörer som utför tjänster med offentlig finansiering.
Direktivet gäller ännu inte privat sektor. Men det finns förslag på att införa ett tillgänglighetsdirektiv som även omfattar privata aktörer. Därför kan du som arbetar inom den privata sektorn redan nu anpassa din webbplats och dina digitala tjänster utefter de nuvarande kraven.
OBS! Än så länge omfattas inte heller nyhetsbrev. Oavsett kan det vara en god ide att vara ute i god tid och tillgänglighetsanpassa även dem.
När trädde lagen i kraft?
Förutom att det är ett lagkrav, är tillgänglighetsdirektivet en mänsklig rättighet. Alla människor, oavsett medicinska, fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar, ska ha samma förutsättningar att ta till sig av digital information och e-tjänster av olika slag.
1. Webbplatsen – inklusive appar, dokument och pdf-filer som hör till webbplatsen – ska vara möjliga att uppfatta, vara hanterbara, begripliga och robusta enligt WCAG 2.1’s WCAG, Web Content Accessibility Guidelines, är en internationell standard för webbtillgänglighet.
2. Besökare på webbplatsen ska ges möjlighet att kunna anmärka på brister i tillgängligheten och begära att få det åtgärdat.
3. En så kallad tillgänglighetsdeklaration ska finnas på webbplatsen. Det är en beskrivning av på vilket sätt webbplatsen uppfyller punkt 1. I deklarationen ska det också finnas en länk till möjligheten att påtala brister enligt punkt 2. Det ska också finnas en länk till DIGG, Myndigheten för digital förvaltning. Det är hit besökaren anmäler webbplatser som inte följer direktivet.
Källa: Specialpedagogiska skolmyndigheten
Här testar du. Resultatet exporteras sedan till en excelfil som ger dig en snabb överblick på vad du behöver åtgärda för att göra din egen webbplats tillgänglig redan nu.
Testa också Web Disability Simulator. Här kan du uppleva din webbplats utifrån olika funktionsnedsättningar. OBS! Du behöver Google Chrome för att testa simulatorn.
Numera är alla eventsidor som publiceras i Magnet tillgänglighetsanpassade. Eftersom det nya direktivet inte gäller för nyhetsbrev, har det främst påverkat vårt eventpubliceringsverktyg. Vi jobbar också redan nu på att tillgänglighetsanpassa vårt verktyg för nyhetsbrev.
Lycka till!
Om du vill fördjupa dig i ämnet kika gärna vidare på länkarna som vi har listat här nedan. Här hittar du också källorna till den här artikeln.
Läs om Webbdirektivet hos Myndigheten för digital förvaltning (DIGG).
Läs om Europeiska tillgänglighetslagen hos Funka.
Läs om Webbdirektivet på Specialpedagogiska skolmyndigheten
EU-kommissionen presenterar webbdirektivet på sin informationssida om webbtillgänglighet.
Här kan du läsa våra bästa tips för att arrangera ett webinar
Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.
Mobila enheter kommer att stå för 80 procent av den globala internetanvändningen i år, och 50 procent av den tid vi lägger på digitala medier sker via mobila appar, enligt comScore. Det mobila är ett av de mest effektiva verktygen som eventmarknadsförare förfogar över. Eventbesökare använder sina telefoner för att nätverka, socialisera och hitta evenemang, för att anmäla sig till och planera inför sina evenemang, och för att få kontakt medan de är på plats och efteråt.
Detta innebär att eventmarknadsförare kan och bör nå dessa kunder via mobiltelefonen genom eventets hela livscykel. Om du inte redan gör detta är det dags att få ihop din mobila strategi. Här får du en lista med praktiska tips på hur du kan få ut så mycket som möjligt av din mobila strategi.
Att planera ett event kräver både tid, pengar och engagemang. Du tycker att du har gjort precis allt som stod i din makt för att det skulle bli bra, och ändå sker något oväntat. Talarna lyckades inte fånga publiken, innehållet tycktes inte vara relevant eller så kom det helt enkelt knappt några deltagare. Vad hände? När man som företag ska hålla i ett event så är det oftast så att det ligger utanför den normala verksamheten, vilket också ökar risken för att man missar något i den viktiga planeringen. Här är de fem vanligaste misstagen i en eventplanering.
Idag är det naturligt att prata om världens sociala nätverk som exemplariska marknadsplatser, som kan ge väldigt mycket värde tillbaka på varje investerad krona. Och det är långt ifrån en utvald skara som har insett detta värde – faktum är att företag efter företag tar ytterligare steg på dessa plattformar och investerar än mer tid och pengar. De gör det för att det finns otroligt mycket värde att hitta i det – och Twitter är en av de kanalerna som du kanske skulle prova på för ditt event!