Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Allt eventmarknadsförare behöver veta om content marketing

Eventmarknadsförare har en fördel jämfört med andra marknadsförare – deras produkt är erfarenhetsbaserad, vilket innebär att de har en spännande historia att berätta. Bra historier gör för bra marknadsföring eftersom konsumenterna kan ansluta till ditt event på en känslomässig nivå. Oavsett om ditt event är en rolig kväll med vänner eller en konferens som syftar till att hjälpa deltagare att fördjupa sina kunskaper, använd historien för att hjälpa till att bygga upp ditt event. Bra storytelling är kärnan i content marketing. Här är några tips om hur du använder content marketing för att förbättra ditt event.

  1. Skapa en bra historia.

Berätta inte bara för någon att du är värd för sociala event, måla dem en bild av eventet. Tänk på de människor som kommer till dina event och berätta deras historia i detalj. Berätta om hur dina målningsevent skapar fina minnen från en möhippa. Beskriv den roliga bruden och hennes vänner och hur de har försökt sig på att måla popkonst, ätit snask och smuttat på prosecco. Det här är ingen vanlig möhippa, så berätta gärna vad det är som gör den annorlunda och unik.

  1. Tala med din publik.

Tänk på vilken din målgrupp är och skapa ett innehåll som talar till din publik. Använd copy, design och bilder som är attraktiva för dem. Om du vill nå människor som letar efter affärsmöjligheter inom tekniksektorn, så vill de se annat än någon som letar event för en pensionärsförening Se till att utseendet på ditt innehåll talar till de personer du vill locka till ditt event.

  1. Använd multimediainnehåll för att berätta din historia.

Videor, bilder, musik och ljudklipp kan ofta måla en bättre bild än ord. Detta innehåll kan vara en kraftfull kanal för storytelling. Använd innehållet du skapar vid ditt event som publicitet. Men se till att inte potentiella deltagare gör jobbet själva genom att skicka ett helt arkiv gammal media från dina tidigare event. Skapa en mapp med höjdpunkter som är lätt att ta till sig. Se till att video- eller fotogalleriet berättar om de starkaste elementen i din berättelse på mindre än 30 sekunder.

  1. Skapa innehåll som kan återanvändas.

Ditt marknadsföringsteam är upptagna med olika typer av deadlines och mål, så jobba smartare, inte hårdare. Om du spenderar tid att göra en studie om att lagar man mat hemma istället för att äta ute kan hjälpa människor att bli mer hälsosamma och spara pengar, för att hjälpa till att främja matlagningskurser, använd studien som grund för många blogginlägg. Om du har en bra video från tidigare event, dela den i flera olika klipp och posta under veckorna som leder fram till ditt nya event. Gör innehållet lätt för ditt team att göra en kontinuerlig berättelse.

  1. Utveckla tidlösa innehåll.

Tänk på de speciella delarna av ditt event som är tidlösa och använd detta för att utveckla historier som alltid kommer att locka ny uppmärksamhet. Om du marknadsför en serie vinprovningskurser, tänk då på historier som kommer att leva vidare efter ett event. Ett inlägg som berättar skillnaden mellan en Cabernet och en Merlot kommer för alltid att generera träffar till din webbplats och du kan använda dessa träffar för att marknadsföra ditt senaste vinprovningsevent. Tidlösa inlägg från två år sedan kan fortfarande generera högtrafikrangeringar och få människor till din webbplats.

  1. Tänk på SEO:n.

Skriv rubriker och använd text som matchar de typer av ord som folk söker efter när du arbetar med storytelling. Använd copy som speglar hur människor söker efter dina event. Om du till exempel är värd för en musikkväll som har olika band som spelar, var noga med att inkludera namnen på de band som spelat på ditt event, du kan till och med överväga att skriva om band som delar samma publik.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Att arrangera event var tidigare en manuell process för oss som tog mycket tid, då det ingick allt från att hantera anmälningar och avanmälningar i ett excel-ark, till manuell fakturering med mera. Magnet löser numera det hela. Presentationen, inbjudan, anmälningar, check-ins och fakturering i ett och samma verktyg. Otroligt smidigt! Vi är mycket nöjda Magnet kunder."
Björn Lilja, Head of Customer Experience
Kundo
Björn Lilja, Head of Customer Experience, Kundo

Läsvärt från bloggen

Eventplanerare – lär av misstagen

Eventplanerare – lär av misstagen

Hej eventplanerare! Att använda sig av experimentell marknadsföring kan vara lösningen på hur du ska väcka ditt varumärke till liv. Det är en kanal som ger utrymme för kreativitet, och där man kan skapa personliga och minnesvärda upplevelser för konsumenten.

Men som med allt experimentellt så måste man också ha med i beräkningen att saker kan gå snett. Här ger vi dig några exempel på sådana felsteg, så att du kan lära av misstagen inför din egna eventplanering framöver och se till att du själv inte gräver samma typ av grop för dig själv.

Mattias Ribbing om hjärnsmart nätverkande på evenemang

Mattias Ribbing om hjärnsmart nätverkande på evenemang

Skulle du vilja bli bättre på att minnas namn, vad du har pratat om och med vem? Ta in och minnas viktiga punkter, och själv leverera budskap som sätter sig? Magnet har mött minnesmästaren Mattias Ribbing och pratat hjärnsmarta strategier som tar nätverkande, presentationer och konfererande till en helt ny nivå.

Mötesmetoder för att organisera unconference – stimulera mera

Mötesmetoder för att organisera unconference – stimulera mera

När du ska organisera en unconference kan du glatt strunta i schemaläggning. Poängen med mötesformatet är nämligen att agendan ska formas på plats, av deltagarna tillsammans. En introduktion hittar du i vår artikel Vad är unconference. Vad du däremot behöver förbereda är grundstrukturen för självorganisering under ditt event. Här presenterar vi fem praktiska mötesmetoder för ändamålet.