Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Marknadsför ditt nästa event med Google Ads

Marknadsför nästa event med Google Ads; syns i rätt sammanhang och locka fler deltagare. Här går vi igenom grunderna och fördelarna med Google Ads, samt vad du bör tänka på när du marknadsför evenemang via Google.

Vad är Google Ads?

Google Ads är det betalda utrymmet i en Google-sökning som syns antingen högst upp eller i botten nedanför de organiska sökresultaten. Annonserna är alltid markerade som annonser i en sökning och det innebär att dessa företag har betalat Google för att synas i sökningar på just det sökordet. Den faktiska betalningen till Google sker dock endast då någon klickar på en annons: pay per click.

En annan variant av Google Ads är Google Display Ads. Dessa annonser gör att du kan marknadsföra ditt event i form av banners på andra webbplatser.

Beroende på vilken typ av budget du har och hur du vill att dina annonser ska se ut kan du anpassa din kampanj med olika typer av annonser.

Fördelar med att använda Google Ads för att marknadsföra event

Det finns flera fördelar med att använda Google Ads för att marknadsföra event.

Google använder sig av en prissättningsmodell som innebär att du endast betalar för din annons om någon klickar på den. Du betalar alltså bara när någon som faktiskt har ett intresse för ditt event engagerar sig i din annons och det du erbjuder.

I och med att Google Ads är ett betalt utrymme så kan du med dessa annonser säkerställa att du hamnar allra högst upp vid Googlesökningar. Ska du till exempel hålla ett stort seminarium inom ekonomi och redovisning i Stockholmsområdet kan du använda Google Ads för att hamna överst i sökresultatet när någon söker på “redovisning Stockholm”.

Från dina Google-annonser kommer du också få tillgång till en stor mängd data och statistik som gör att du kan lära känna din målgrupp betydligt bättre och till exempel se vad de söker efter på Google.

De främsta fördelarna är sammanfattningsvis:

  • Prismodell
  • Relevans
  • Data & statistik.

Annonsera för ett event med Google Ads – att tänka på

Nedan följer fyra saker att tänka på när du skapar annonsering för ditt event via Googles plattform.

1. Rätt sökord & målgrupp

Till att börja med måste du se till att du manuellt lägger till de sökord som du vill synas på. Att på måfå ge Google en budget per dag som de kan spendera fritt är inte att föredra.

Det bästa sättet är att börja med en liten budget och era mest relevanta sökord och sedan testa er fram för att se vilka sökord som ger bäst CPA. Det är väldigt viktigt att du kopplar ihop målen i Google Analytics med Google Ads-kontot, annars har du ingen möjlighet att se vilka sökord som faktiskt konverterar.

Ställ även in vilket geografiskt område du vill att annonser ska visas i. Kanske ni bara vill ha deltagare från Sverige, EU, eller USA. Detta går enkelt att ställa in i Google Ads.

2. Unika annonser för olika sökord

Genom att skapa unika annonser för olika sökord så ser du till att annonseringen blir mer relevant för era kunder. En unik annons konverterar generellt bättre än om ni använder generisk (allmän) annonsering för alla era sökord.

3. N-gram-analys

Om ni spenderar stora summor i Google Ads så är det värt att utföra N-gram-analyser. En N-gram-analys ger er detaljerad information om värdet av olika specifika ord som används i sökningar.

Ett exempel: låt oss säga att en redovisningsbyrå vill synas på sökord kring “revisor”. En N-gram-analys kan då visa att när sökordet “revisor” används tillsammans med “jobb” så är kostnaden per konvertering superhög (troligtvis eftersom personerna som söker inte letar efter en revisionsbyrå, utan istället är en revisor som letar efter jobb).

Baserat på N-gram-analysen kan vi då dra slutsatsen att ordet “jobb” bör läggas till som ett negativt sökord, så utesluts de sökningarna.

4. Konverterande landningssidor

För att lyckas hela vägen med dina annonser måste du se till att den som har klickat på din annons också kommer att konvertera till en deltagare på ditt event. Detta gör du genom att bygga landningssidor som är optimerade för att driva konverteringar.

Tips för att bygga en landningssida som konverterar:

  • Lär känna din målgrupp på djupet för att kunna utforma copy som tilltalar dem
  • Optimera dina call-to-actions (uppmaning till köp eller annan önskad handling)
  • Använd citat och omdömen från tidigare deltagare; social proof är viktigt.
  • Sätt upp tracking och mål i Google Analytics
  • Testa. Om du får mycket besökare från dina annonser kan det också vara värt att A/B-testa dina landningssidor för att se vilken variant som konverterar bäst.

Vanliga saker att A/B-testa är call to actions, bilder och copy.

Unbounce är ett bra verktyg för att bygga landningssidor. I Unbounce kan du också skapa A/B-tester direkt.

Den här artikeln är skriven i samarbete med: Viseo

I denna artikel om Google Ads på viseo.se finns tips om hur du lyckas med din Google-annonsering.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Magnet är smidigt och enkelt att hantera. Att våra medlemmar kan anmäla, eller avanmäla sig till event gör att vi på ett smidigt sätt kan administrera våra deltagarlistor. Jag ser bara fördelar."
Francesca O´Brien Apelgren, vd
Sveriges Marknadsförbund
Francesca O´Brien Apelgren, vd, Sveriges Marknadsförbund

Läsvärt från bloggen

Mobil marknadsföring av event: varför & hur?

Mobil marknadsföring av event: varför & hur?

Mobila enheter kommer att stå för 80 procent av den globala internetanvändningen i år, och 50 procent av den tid vi lägger på digitala medier sker via mobila appar, enligt comScore. Det mobila är ett av de mest effektiva verktygen som eventmarknadsförare förfogar över. Eventbesökare använder sina telefoner för att nätverka, socialisera och hitta evenemang, för att anmäla sig till och planera inför sina evenemang, och för att få kontakt medan de är på plats och efteråt.

Detta innebär att eventmarknadsförare kan och bör nå dessa kunder via mobiltelefonen genom eventets hela livscykel. Om du inte redan gör detta är det dags att få ihop din mobila strategi. Här får du en lista med praktiska tips på hur du kan få ut så mycket som möjligt av din mobila strategi.

5 missar du vill undvika i din eventplanering

5 missar du vill undvika i din eventplanering

Att planera ett event kräver både tid, pengar och engagemang. Du tycker att du har gjort precis allt som stod i din makt för att det skulle bli bra, och ändå sker något oväntat. Talarna lyckades inte fånga publiken, innehållet tycktes inte vara relevant eller så kom det helt enkelt knappt några deltagare. Vad hände? När man som företag ska hålla i ett event så är det oftast så att det ligger utanför den normala verksamheten, vilket också ökar risken för att man missar något i den viktiga planeringen. Här är de fem vanligaste misstagen i en eventplanering.

Marknadsför ditt event med Twitter! Vi visar hur.

Marknadsför ditt event med Twitter! Vi visar hur.

Idag är det naturligt att prata om världens sociala nätverk som exemplariska marknadsplatser, som kan ge väldigt mycket värde tillbaka på varje investerad krona. Och det är långt ifrån en utvald skara som har insett detta värde – faktum är att företag efter företag tar ytterligare steg på dessa plattformar och investerar än mer tid och pengar. De gör det för att det finns otroligt mycket värde att hitta i det – och Twitter är en av de kanalerna som du kanske skulle prova på för ditt event!