Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!
Hålla presentation på event

Så förbereder du dig mentalt för att hålla presentation på event

När du ska förbereda en presentation inför ett event finns gott om tips och guider för struktur, upplägg och presentationsteknik. Här fokuserar vi på de mentala förberedelserna, som har stor betydelse inte bara för ditt eget välbefinnande, utan för hur presentationen uppfattas och landar hos publiken. Med andra ord är mental träning inte bara ett verktyg för nervösa talare, det är något som lönar sig för alla. Bli en bättre presentatör och genomför lyckade event.

Hur du säger det du säger, hur du interagerar med åhörarna, ditt kroppsspråk och hur du rör dig i rummet eller på scenen är en mycket väsentlig del av presentationen. Du förmedlar den inställning och det känsloläge du går in med. Det närmaste du kommer ett reglage för att ställa in ett positivt känsloläge är mental träning.

Avspänd koncentration & visualisering när eventet närmar sig

Första steget när du använder mental träning för att förbereda dig är avspänning och koncentration. När du är avspänd öppnar du dig för att påverka ditt förhållningssätt. Nästa steg är visualisering. Föreställ dig hur du genomför presentationen, föreställ dig publiken, frågor de kan komma att ställa och hur du besvarar dem. När du visualiserar ett lyckat genomförande skapas ett spår i medvetandet som du sedan kan följa för att uppfylla målbilden.

Du har antagligen hört talas om elitidrottare som praktiserar mental träning och använder sig av visualisering inför avgörande matcher och tävlingar. Verktyget är förbluffande effektfullt i en mängd sammanhang. Du kan använda det för att påverka såväl inre som yttre stress, allmänt välbefinnande, koncentration, minne och olika typer av prestationer.

Mentala knep precis innan presentationen

För att varva ned, hitta ett inre lugn och fokus innan det är dags att kliva fram och hålla din presentation vid eventet finns olika knep du kan ta till. Har du dagen eller veckan innan ägnat dig åt mental förberedelse genom avspänd koncentration och visualisering gäller det nu att på ett enkelt och effektivt sätt kunna återvända till det sinnestillståndet. Är schemat späckat kan utrymmet för att landa och förbereda dig när presentationen närmar sig vara närmast obefintligt. Då är det bra att ha tillgång till mikroknep som kan göra skillnad inom loppet av ett ögonblick.

  • Ta en promenad
  • Lyssna på en bra låt
  • Le mot dig själv i spegeln
  • Drick ett glas vatten
  • Upprepa en tanke eller fråga, högt eller för ditt inre
  • Sträck på dig och ta ett par djupa andetag.

Testa och känn efter vad som fungerar bäst för dig!

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Att arrangera event var tidigare en manuell process för oss som tog mycket tid, då det ingick allt från att hantera anmälningar och avanmälningar i ett excel-ark, till manuell fakturering med mera. Magnet löser numera det hela. Presentationen, inbjudan, anmälningar, check-ins och fakturering i ett och samma verktyg. Otroligt smidigt! Vi är mycket nöjda Magnet kunder."
Björn Lilja, Head of Customer Experience
Kundo
Björn Lilja, Head of Customer Experience, Kundo

Läsvärt från bloggen

Tre tips som ökar din biljettförsäljning

Tre tips som ökar din biljettförsäljning

Visst hade det varit skönt om alla som kom in på din eventsida köpte dina biljetter direkt? Riktigt så enkelt är det dessvärre inte alla gånger, utan det ligger ofta en viss tid och en avancerad beslutsprocess bakom varje biljettköp som man som distributör måste förstå för att kunna erbjuda rätt verktyg till köparen. Verktyg som underlättar deras beslut. Här bjuder vi på tre tips för hur du kan öka på din biljettförsäljning på webben med några enkla verktyg och medel.

Få ditt event att sticka ut i mängden

Få ditt event att sticka ut i mängden

Med mat- och vinprovningar, escape-rooms, ståuppkomedi och matmarknader som dyker upp överallt är det lätt att känna att eventbranschen är ganska mättad. Oavsett hur stor eller liten budget du har så står alla eventplanerare inför samma tuffa konkurrens. Det finns större möjlighet för konsumenterna att välja på en rad olika event och därför kan det bli svårt att sticka ut med just ditt evenemang.

Men, med den rätta mixen av marknadsförings- och kommunikationsstrategier kan du dock komma betydligt längre och sätta ditt event på kartan. Vi har sammanställt en lista med sex strategier som kan hjälpa dig att göra ditt evenemang till ett som står ut i mängden.

Vad gör en moderator vid event och evenemang?

Vad gör en moderator vid event och evenemang?

I vår tidsålder, där gränserna för kommunikation ständigt förskjuts, har evenemangsmoderatorn blivit en central figur. De representerar inte bara en bro mellan talare och publik, utan också en bärare av kvalitet, interaktivitet och engagemang. Men vad innebär det egentligen att axla denna roll? Hur kan en moderator effektivt navigera de många utmaningarna och samtidigt leverera en […]