Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Är hybrideventen här för att stanna?

Förutom de renodlat digitala eventen blir de så kallade hybrideventen allt vanligare. Vd Peter Berg menar på att den här typen av evenemang troligen kommer att bli norm hos framtidens eventarrangörer. Häng med så får du höra mer.  

Vad är skillnaden mellan ett hybridevent och ett digitalt eller fysiskt evenemang? 

Ett hybridevent är ett live-event som är både digitalt och fysiskt. Ett visst antal deltagare är med på plats och resten digitalt via länk eller någon av de många streaming-tjänster som erbjuds på marknaden i dag.


Vilka är fördelarna med hybridevent? Finns det till exempel fler anledningar att arrangera hybridevent än vårens pandemi?

Det finns definitivt fler fördelar med den här typen av event. Eventarrangören behöver exempelvis inte begränsa antal deltagare efter storleken på lokalen. Dessutom öppnar hybridevent dörren till den grupp människor som av olika anledningar inte kan vara med på plats. Oavsett om det är personer i högriskgrupper i en pandemi eller om det handlar om tidsbrist och att det helt enkelt tar för lång tid att ta sig till platsen där eventet arrangeras. För att vara konkurrenskraftig i de här osäkra tiderna tror jag att man behöver kunna erbjuda den här typen av evenemang.


Hur ser framtiden ut för hybridevent?
 

Trots att eventindustrin sakta men säkert försöker att gå tillbaka till live-event så tror jag att hybrideventet är framtidens ”way of work”. Det finns till exempel siffror som visar på att så mycket som 62 procent av eventarrangörer inom olika branscher är övertygade om att hybrideventen är här för att stanna. Jag tror till och med att hybrideventen kommer att bli norm. Även om ingen ännu vet exakt hur de kommer att se ut.


Varför tror du att hybrideventen kommer bli norm?

Av många skäl, men framför allt tre. Miljön, kostnader och tidsbrist. När det kommer till det förstnämnda tror jag många har insett här under våren att det är orimligt att exempelvis flyga till ett event som pågår i några timmar för att sedan flyga tillbaka hem igen. Det blir alldeles för stor belastning på miljön och är ohållbart i längden. Man vill ta ansvar och bidra till en renare värld. Genom att erbjuda hybridevent bidrar arrangören inte bara till ett mer hållbart sätt att leva utan hjälper också deltagare att dra ner på sina resekostnader. Coronan har slagit hårt på vissa branscher. I vissa fall är det här pengar som helt enkelt inte finns att ta av längre.  

Även om det såklart är fantastiskt att kunna ses och delta på riktigt, IRL, kan också tiden vara ett aber. Utbudet av evenemang av olika slag är i normala fall enormt och tidsbrist är väl något vi alla tampas med mer eller mindre i dag. För att hålla sig à jour och välinformerad inom sin bransch vill man förmodligen vara med på så många arrangemang som möjligt, då är det ju toppen om möjligheten att delta digitalt erbjuds.

Dessutom tror jag att Coronan förändrat oss. Vi har vant oss vid att leva på ett nytt sätt. Många av oss kommer inte gå tillbaka till det gamla och inom eventarrangemang tyder mycket på att live-event, som är både digitala och fysiska, är framtidens standard.


Avslutningsvis, vad behöver man tänka på för att hålla sig konkurrenskraftig inom eventmarknaden i dag?

Förmodligen hoppas vi väl alla att det inom en snar framtid ska vara säkert att arrangera och delta på live-event igen. Trots det är det nog bra att ha med sig att digitala möten med största sannolikhet kommer att vara vår vardag i minst ett halvår framåt. Kanske ännu längre tid. Bolag som Microsoft och Facebook flaggar till exempel för att deras anställda får delta på event med mer än 50 deltagare först från och med hösten 2021.

Om du inte redan gjort det, så bör du växla upp så att du kan erbjuda hybridevent, så snart som möjligt. De som gör det kommer definitivt att ligga i framkant och ha ett försprång där. Tänk också på att en fungerande teknik är A och O, och när du och ditt företag planerar och arrangerar event behöver ni anpassa dem så att de fungerar och är tilltalande oavsett om dina deltagare är med fysiskt eller digitalt.

Du vet väl om att du med vårt eventverktyg Magnet lätt kan skicka med länken i anmälningsbekräftelsen (via mejl eller sms) till exempelvis Zoom, Skype eller Google Meet. 

Här kan du lära dig hur du arrangerar ett webinar

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Att arrangera event var tidigare en manuell process för oss som tog mycket tid, då det ingick allt från att hantera anmälningar och avanmälningar i ett excel-ark, till manuell fakturering med mera. Magnet löser numera det hela. Presentationen, inbjudan, anmälningar, check-ins och fakturering i ett och samma verktyg. Otroligt smidigt! Vi är mycket nöjda Magnet kunder."
Björn Lilja, Head of Customer Experience
Kundo
Björn Lilja, Head of Customer Experience, Kundo

Läsvärt från bloggen

Välj den perfekta eventlokalen – 5 saker du inte får glömma

Välj den perfekta eventlokalen – 5 saker du inte får glömma

40–90 sekunder. Så länge tar det för en gäst att bilda första intrycket av ditt events omgivning – ta vara på dem! Vare sig du planerar ett kundevent, en kick-off, konferens eller fest utgörs eventets atmosfär till en stor del av dess lokal. Bland alla valmöjligheter kan det kännas överväldigande att välja den rätta lokalen, men med följande punkter underlättas ditt val betydligt.

5 knep för framgångsrika julevent

5 knep för framgångsrika julevent

Julsäsongen är här och folks kalendrar fylls med fester, premiärer, konserter och annat. Men även om konkurrensen kring att marknadsföra ditt event ökar den här tiden på året är det också en av de bästa tiderna på året för att fresta folk att gå ut och roa sig tillsammans med sina vänner. Vi vill hjälpa dig få uppmärksamhet under vad som onekligen blir en högtryckssäsong för event. Därför har vi satt ihop en lista med idéer som kan hjälpa dig locka deltagare och lyckas med dina affärsmål.

Tipsen som ökar din biljettförsäljning

Tipsen som ökar din biljettförsäljning

Tänk om alla som besökte din eventsida köpte biljetter direkt! Riktigt så enkelt är det inte alltid. Oftast ligger en viss tid och en beslutsprocess bakom varje biljettköp. Kan du som eventarrangör göra något för att snabba på och underlätta? Absolut!

Här bjuder vi på tre tips som kan öka din biljettförsäljning.