Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Så håller du en proffsig onlineföreläsning

Vilka krav ställer egentligen det digitala mötet på dig som föreläser? En tydlig agenda, rätt ljussättning och säker uppkoppling är några exempel. Vad behöver du mer tänka på för att hålla en så proffsig digital föreläsning som möjligt? Här får du 10 tips på hur du kvalitetssäkrar din onlineföreläsning. 

1. Förebered – Ha syftet med i inbjudan

Var tydlig med ditt syfte, ditt upplägg och vad deltagarna förväntas bidra med och få ut av föreläsningen redan i din inbjudan.

2. Se till att ha kameran i ögonhöjd

Ställ din dator på en trave böcker. På så sätt hamnar kameran i ögonhöjd. Har du kameran för lågt under föreläsningen kan upplevelsen bli att du tittar ner på de du talar med, och omvänt som om du blickar upp på dem om du har kameran för högt.

3. Korrekt belysning och bakgrund

Se till att du har tillräckligt med belysning så att du syns ordentligt. Undvik att sitta med ett fönster bakom dig. Då är risken stor att du blir mörk i ansiktet. Använd istället fönsterljuset från sidan eller framifrån.

Kom också ihåg att snygga till och städa bakgrunden för ett proffsigt intryck. Men det måste inte vara tomt; ställ gärna fram en bukett blommor eller en skål med frukt.

4. Pålitlig nätverksanslutning

Se till att du har en stadig och pålitlig internetuppkoppling för att kunna genomföra din föreläsning utan avbrott eller hack. Helst en hastighet på minst 100/100.

5. Övrig utrustning

Välj utrustning med så hög ljud- och bildkvalitet som möjligt. Det är viktigt för engagemanget att dina deltagare ser och hör föreläsningen på bästa sätt.

Är du i större lokaler eller är ni flera som föreläser? Då kan det vara en god idé att använda externa kameror och mikrofoner. Till exempel de varianter som du fäster på dataskärmen.

6. Klädsel och hållning

Tänk på hur de du talar med upplever dig i bild. Undvik klädsel med ränder och mönster, starka färger som till exempel rött och tröjor med text.

Sitt gärna rak i ryggen, något framåtlutad och se till att dina deltagare ser dina händer. Det ger ett engagerat och trovärdigt intryck. Och le – det ger energi både till dig och dina deltagare.

7. Innan du börjar…

  • Se till att all utrustning är laddad
  • Kolla internetuppkopplingen
  • Testa mikrofonen, ljud- och videokvaliteten
  • Om din föreläsning är ett live-event: kolla livestreaming-verktyget.

8. Körschema

Ha ett tydligt och detaljerat körschema med växlingar i tempo och flera pauser. Gå igenom föreläsningens olika moment för deltagarna, förklara ditt upplägg och hur lång tid de olika momenten tar. Och se till att du håller tiden.

9. Skapa engagemang

  • Ta gärna med något roligt och oväntat som gör att din föreläsning sticker ut.
  • Innan du sätter igång kan du ge deltagarna en snabb rundtur på ditt kontor, i den lokal eller det rum du är i.
  • Om möjligheten finns kalla gärna dina deltagare vid namn.
  • Om du har en chattfunktion och ett större antal deltagare kan det vara bra att använda en moderator. Moderatorns ansvar blir att hålla ordning på frågorna och lyfta fram de viktigaste med jämna mellanrum, för att på så sätt skapa en bra dialog mellan dig och dina deltagare.
  • Publiken delar gärna vad de tycker. Här är några verktyg som du kan använda för live-frågor:

Mentimeter (öppnas i nytt fönster)

Direct poll (öppnas i nytt fönster)

Polleverywhere (öppnas i nytt fönster)

  • Avsluta gärna din onlineföreläsning med en kort sammanfattning och en check out-fråga.

10. Exempel på digitala mötesplattformar

 

Lycka till med din föreläsning! 

PS. Med Magnet eventverktyg skapar du lätt väldesignade och attraktiva inbjudningar till dina föreläsningar och event. Du kan administrera såväl fysiska som digitala evenemang och föreläsningar, och också ta betalt av deltagarna om du önskar.

Webbinarium – effektivt verktyg i din digitala marknadsföring

Webinar & Meeting integrerat med Magnet eventverktyg

Så tar du betalt för event online

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Magnet är smidigt och enkelt att hantera. Att våra medlemmar kan anmäla, eller avanmäla sig till event gör att vi på ett smidigt sätt kan administrera våra deltagarlistor. Jag ser bara fördelar."
Francesca O´Brien Apelgren, vd
Sveriges Marknadsförbund
Francesca O´Brien Apelgren, vd, Sveriges Marknadsförbund

Läsvärt från bloggen

Tre tips som ökar din biljettförsäljning

Tre tips som ökar din biljettförsäljning

Visst hade det varit skönt om alla som kom in på din eventsida köpte dina biljetter direkt? Riktigt så enkelt är det dessvärre inte alla gånger, utan det ligger ofta en viss tid och en avancerad beslutsprocess bakom varje biljettköp som man som distributör måste förstå för att kunna erbjuda rätt verktyg till köparen. Verktyg som underlättar deras beslut. Här bjuder vi på tre tips för hur du kan öka på din biljettförsäljning på webben med några enkla verktyg och medel.

Få ditt event att sticka ut i mängden

Få ditt event att sticka ut i mängden

Med mat- och vinprovningar, escape-rooms, ståuppkomedi och matmarknader som dyker upp överallt är det lätt att känna att eventbranschen är ganska mättad. Oavsett hur stor eller liten budget du har så står alla eventplanerare inför samma tuffa konkurrens. Det finns större möjlighet för konsumenterna att välja på en rad olika event och därför kan det bli svårt att sticka ut med just ditt evenemang.

Men, med den rätta mixen av marknadsförings- och kommunikationsstrategier kan du dock komma betydligt längre och sätta ditt event på kartan. Vi har sammanställt en lista med sex strategier som kan hjälpa dig att göra ditt evenemang till ett som står ut i mängden.

Satsa mobilt: Så skapar du en mobilstrategi för att förbättra ditt event

Satsa mobilt: Så skapar du en mobilstrategi för att förbättra ditt event

nniskor registrerar sig för event med sina mobiler, använder dem för att hitta till arenan, kollar på dem under eventet och tittar på dem efter att eventet är över. Så varför inte utnyttja den här mobila konsumtionen för att hjälpa till att marknadsföra ditt evenemang?

Att skapa en mobilstrategi behöver inte vara svårt. Det finns flera taktiker du kan ta till för att hjälpa dig att nå dina mobilanvändande deltagare och fördjupa dina kontakter med dessa deltagare. Nedan följer flera idéer som hjälper dig att komma igång med att marknadsföra dina event i mobilen.