Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Så håller du en proffsig onlineföreläsning

Vilka krav ställer egentligen det digitala mötet på dig som föreläser? En tydlig agenda, rätt ljussättning och säker uppkoppling är några exempel. Vad behöver du mer tänka på för att hålla en så proffsig digital föreläsning som möjligt? Här får du 10 tips på hur du kvalitetssäkrar din onlineföreläsning. 

1. Förebered – Ha syftet med i inbjudan

Var tydlig med ditt syfte, ditt upplägg och vad deltagarna förväntas bidra med och få ut av föreläsningen redan i din inbjudan.

2. Se till att ha kameran i ögonhöjd

Ställ din dator på en trave böcker. På så sätt hamnar kameran i ögonhöjd. Har du kameran för lågt under föreläsningen kan upplevelsen bli att du tittar ner på de du talar med, och omvänt som om du blickar upp på dem om du har kameran för högt.

3. Korrekt belysning och bakgrund

Se till att du har tillräckligt med belysning så att du syns ordentligt. Undvik att sitta med ett fönster bakom dig. Då är risken stor att du blir mörk i ansiktet. Använd istället fönsterljuset från sidan eller framifrån.

Kom också ihåg att snygga till och städa bakgrunden för ett proffsigt intryck. Men det måste inte vara tomt; ställ gärna fram en bukett blommor eller en skål med frukt.

4. Pålitlig nätverksanslutning

Se till att du har en stadig och pålitlig internetuppkoppling för att kunna genomföra din föreläsning utan avbrott eller hack. Helst en hastighet på minst 100/100.

5. Övrig utrustning

Välj utrustning med så hög ljud- och bildkvalitet som möjligt. Det är viktigt för engagemanget att dina deltagare ser och hör föreläsningen på bästa sätt.

Är du i större lokaler eller är ni flera som föreläser? Då kan det vara en god idé att använda externa kameror och mikrofoner. Till exempel de varianter som du fäster på dataskärmen.

6. Klädsel och hållning

Tänk på hur de du talar med upplever dig i bild. Undvik klädsel med ränder och mönster, starka färger som till exempel rött och tröjor med text.

Sitt gärna rak i ryggen, något framåtlutad och se till att dina deltagare ser dina händer. Det ger ett engagerat och trovärdigt intryck. Och le – det ger energi både till dig och dina deltagare.

7. Innan du börjar…

  • Se till att all utrustning är laddad
  • Kolla internetuppkopplingen
  • Testa mikrofonen, ljud- och videokvaliteten
  • Om din föreläsning är ett live-event: kolla livestreaming-verktyget.

8. Körschema

Ha ett tydligt och detaljerat körschema med växlingar i tempo och flera pauser. Gå igenom föreläsningens olika moment för deltagarna, förklara ditt upplägg och hur lång tid de olika momenten tar. Och se till att du håller tiden.

9. Skapa engagemang

  • Ta gärna med något roligt och oväntat som gör att din föreläsning sticker ut.
  • Innan du sätter igång kan du ge deltagarna en snabb rundtur på ditt kontor, i den lokal eller det rum du är i.
  • Om möjligheten finns kalla gärna dina deltagare vid namn.
  • Om du har en chattfunktion och ett större antal deltagare kan det vara bra att använda en moderator. Moderatorns ansvar blir att hålla ordning på frågorna och lyfta fram de viktigaste med jämna mellanrum, för att på så sätt skapa en bra dialog mellan dig och dina deltagare.
  • Publiken delar gärna vad de tycker. Här är några verktyg som du kan använda för live-frågor:

Mentimeter (öppnas i nytt fönster)

Direct poll (öppnas i nytt fönster)

Polleverywhere (öppnas i nytt fönster)

  • Avsluta gärna din onlineföreläsning med en kort sammanfattning och en check out-fråga.

10. Exempel på digitala mötesplattformar

 

Lycka till med din föreläsning! 

PS. Med Magnet eventverktyg skapar du lätt väldesignade och attraktiva inbjudningar till dina föreläsningar och event. Du kan administrera såväl fysiska som digitala evenemang och föreläsningar, och också ta betalt av deltagarna om du önskar.

Webbinarium – effektivt verktyg i din digitala marknadsföring

Webinar & Meeting integrerat med Magnet eventverktyg

Så tar du betalt för event online

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Att arrangera event var tidigare en manuell process för oss som tog mycket tid, då det ingick allt från att hantera anmälningar och avanmälningar i ett excel-ark, till manuell fakturering med mera. Magnet löser numera det hela. Presentationen, inbjudan, anmälningar, check-ins och fakturering i ett och samma verktyg. Otroligt smidigt! Vi är mycket nöjda Magnet kunder."
Björn Lilja, Head of Customer Experience
Kundo
Björn Lilja, Head of Customer Experience, Kundo

Läsvärt från bloggen

Arrangera ett digitalt event på bästa sätt

Arrangera ett digitalt event på bästa sätt

Ett digitalt event är en perfekt lösning i många olika fall. Först kan det kanske låta krångligt, men med rätt verktyg och bra tips behöver det inte bli så. Vår digitala plattform kan hjälpa dig att planera, arrangera och hålla koll på allt. Testa vårt verktyg Magnet idag och läs artikeln för hjälpsamma tips! En […]

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Som eventmakare har man tusentals saker att hålla reda på samtidigt. Det är mycket som ska hända under de få timmar som eventet pågår. Då är det viktigt att alla vet vad man ska göra och i vilken ordning. Därför är en checklista ett måste.

Planera ditt första event – här är 10 bästa tipsen

Planera ditt första event – här är 10 bästa tipsen

Att genomföra ett lyckat event kräver arbete, men om du utgår från en strategisk plan bäddar du för framgång. Även du som ska arrangera ett event för allra första gången kan åstadkomma ett toppenevent, om du spelar dina kort väl.  För att hjälpa dig i startgroparna listar vi de 10 bästa tipsen för att planera ditt första event.