06 dec 2016

Marknadsför ditt event med Twitter! Vi visar hur.

Idag är det naturligt att prata om världens sociala nätverk som exemplariska marknadsplatser, som kan ge väldigt mycket värde tillbaka på varje investerad krona. Och det är långt ifrån en utvald skara som har insett detta värde – faktum är att företag efter företag tar ytterligare steg på dessa plattformar och investerar än mer tid och pengar. De gör det för att det finns otroligt mycket värde att hitta i det – och Twitter är en av de kanalerna som du kanske skulle prova på för ditt event!

 

Lätt att få siffror

Som försäljare, marknadsförare eller marknadschef är en av de viktigaste poängerna med annonsering det som kommer tillbaka i form av intäkter och ROI. Det är inte alla gånger lätt att räkna på det om man kör marknadsföring i de traditionella kanalerna, där det mest handlar om att försöka uppskatta hur många som eventuellt kommer att nås av ditt budskap. I de digitala kanalerna har du istället helt andra möjligheter, där det går att se väldigt specifika siffror på de insatser som du gör, och samtidigt också styra annonseringen på ett sätt som inte drar för mycket pengar från annonsbudgeten. Med andra ord så är det du som är aktiv annonsör på de sociala plattformarna, istället för att lägga makten i händerna på tv-kanaler, tidningar eller radio.

 

Skapa engagemang kring ditt event

Twitter kan vara en av de kanalerna som gör sig riktigt bra för att sponsra och marknadsföra ditt event. Problemet med Twitter är att det är omkring 500 miljoner tweets som publiceras varje dag, och det betyder att det är lätt att komma bort i det massiva organiska flöde som finns där. Visst går det att posta en ny tweet med samma innehåll en gång i timmen, men problemet med det är att dina följare och intresserade, möjliga kunder lätt tröttnar när du publicerar samma saker, alldeles för ofta. Sen har Twitters algoritm också förändrats, vilket betyder att personer och företag som postar samma saker ofta kommer att nedgraderas i andra människors flöde, vilket betyder att du når färre om du agerar på detta sätt. Med andra ord, gör inte så här för att få ut ordet om ditt event – använd dig istället av Twitters annonseringsverktyg!

 

Annonsera med Twitter – busenkelt

Vi tänkte att vi steg för steg skulle ta dig igenom processen för hur man annonserar på Twitter. Det är inte speciellt många steg som behöver till för att du ska kunna vara igång med din marknadsföring på ett kick, och med hjälp av Twitters smarta kategoriseringar så går det också att bli väldigt träffsäkra i den målgrupp som du vill nå ut till med ditt event. Men låt oss ta det från första början, där vi går igenom de delar av Twitters annonsering som vi tror att du är mest intresserade av när det gäller just annonsering för ett event.

 

1.Demografi

Det allra första som du kommer att behöva välja för din annonsering handlar om demografi. Här ingår olika val som var i världen du vill att dina annonser ska gå, vilket språk de som ska se annonserna pratar, vilket/vilka kön de har och vilken typ av telefon eller dator de använder när de är på Twitter. Om man skulle ta ett exempel, där du har ett event som riktar in sig på människor intresserade av det allra senaste inom mobil teknologi. Då har du möjlighet att rikta dig till människor som äger en iPhone och som samtidigt har den senaste iOS-versionen i telefonen, eller varför inte Android-användare som även de installerat de senaste uppdateringarna på telefonen?


2. Nyckelord

Det här är en kategori som det är viktigt att hålla koll på och faktiskt också lägga tid på att få till. Det här handlar nämligen om att du kan rikta in dig mot människor som använder specifika hashtags eller populära ord. Genom att mata in dem i detta steg så kommer dina annonser enbart att synas för dem som använder sig av dessa. Kanske är det så att du redan har haft ett event med en utvald hashtag. Genom detta verktyg kan du göra specifika annonser som enbart riktar sig till dem, för att exempelvis bjuda dem tillbaka till nästa event.

 

3. Följare

Det här steget känner ni säkert igen om ni annonserat på Facebook. Det handlar om att annonserna i detta fall riktas till de som följer dig idag, och om du vill, också de människor som liknar de som följer dig idag. Här går det också att rikta in sig på människor som följer konkurrenter till dig, eller andra konton som eventuellt skulle kunna vara intresserade av ditt event.

 

3. Engagemang

Det går också att anpassa annonserna så att de riktar in sig på de som tidigare har visat engagemang för dina tidigare tweets och kampanjer. Det här alternativet finns också att välja på hos exempelvis Facebook, där de som engagerar sig i ditt innehåll blir en automatisk målgrupp. Här handlar det mycket om att ha ett bra flöde med många engagemang, och är det dåligt med engagemang så kan det vara bättre att välja ett annat alternativ för ditt event.

 

4. Skräddarsydda målgrupper

Även här går det att känna igen sig om man tidigare har använt sig av Facebook. Denna del är Twitters motsvarighet till Facebooks ”anpassade målgrupper” och det tillåter dig att ladda upp en lista med kontakter för att i sin tur bli en målgrupp som du riktar dina annonser till. Det här är kanske bästa sättet för dig att rikta in dig till dem som varit besökare vid tidigare events, eftersom att du rimligtvis borde ha deras kontaktuppgifter. Även här går det att göra mer, genom att välja alternativet där annonserna riktar sig till användare som liknar de kontakter som du laddar upp.

 

Dags att mäta resultatet!

Om det kan kännas rörigt och obekant att navigera runt i Twitters rapporteringsverktyg så var lugn, det är enklare än vad det ser ut som. Det är skapligt lätt att läsa och det som verkligen sticker ut är att de viktigaste siffrorna för dig också är de som syns först. Här kommer du att kunna hitta många olika resultat från dina kampanjer, till exempel länkklick eller konverteringar, hur stor kostnaden är per resultat, intryck som annonserna gett och mycket mer. Det går nämligen att dyka djupare i dessa siffror och hitta mer detaljerade uppgifter, beroende på vad du är intresserad av att veta.

 

Facebook Pixeln är kanske något som ni använder er av idag, men visste ni att Twitter också har en egen pixel? Det här är en bra kod att lägga till på ditt events hemsida, som gör de än lättare att spåra konverteringar och trafik. Det behöver inte heller vara speciellt svårt. Det enda du gör är att kopiera den kod du får av Twitters annonsverktyg och lägger in den på din eventsida.

 

 

30 nov 2016

Hur du säljer slut på biljetterna i raketfart. 5 Tips!

För de allra flesta eventplanerarna så läggs stor vikt och mycket tid på att få alla biljetter sålda inför det event man planerar. Och är det så att du kanske brukar få allt sålt till slut så finns det ändå genvägar för hur du kan få allting utsålt snabbare. Vi ger dig tipsen som garanterat kommer att öka på hastigheten på din biljettförsäljning, även om du står med en låg marknadsföringsbudget och tuff konkurrens.

1. Rädslan för att missa något viktigt

En vedertagen sanning inom marknadsföring är att man vet att konsumenter gärna vill göra sådant som de ser att andra gör. För att skapa en känsla av begär hos din målgrupp bör du därför se till att, i samtlig kommunikation, berätta om hur många som kommer att deltaga och om det är några kända namn som kommer att finnas på deltagarlistan. Om det är en konferens eller ett B2B event brukar det vara bra att belysa vilka konkurrenter som kommer deltaga.

Fokusera mindre på att marknadsföra vad man får på eventet, och mer på vad man kommer att missa om man inte deltar, och spela på rädslan för att missa något viktigt. Här kan du även förstärka budskapet med att ta med bilder från tidigare event som visar på människor som verkligen lever livet och ser ut att ha den absolut roligaste stunden som de kan ha.

2. Begränsa antalet platser

Skapa hellre ett event som blir överbokat än ett event där bara hälften dyker upp, genom att planera pessimistiskt. Tänk på att personerna som kommer på eventet kommer att berätta för andra om hur det var, och här vill du sprida en känsla av exklusivitet och popularitet genom att skapa en bild av att man måste vara ute i god tid för att kunna säkra en plats. Annars står du med ett ännu mindre event nästa år.

3. Erbjud ett värde värt pengarna

Innan du börjar försöka tjäna pengar på potentiella deltagare, erbjud dem ett värde. Ett exempel kan vara att erbjuda olika biljettyper, varav ena typen är gratis, men där man kan betala för särskilda förmåner inkluderat i biljetten istället. Om du får ett fullsatt event med denna lösning så kommer ordet också sprida sig om att dina event är välbesökta, och att det därför kan vara värt att betala för att se till att reservera sin plats i förväg. Med rätt förmåner i de biljetter som kostar kommer även detta att skapa en efterfrågan.

4. Engagera personer som påverkar andra

Lägg lite extra krut på att hitta personer som har lätt för att engagera och påverka andra. Om du kan få dit en sådan person kan du nästan vara säker på att denne följs av tio till deltagare. Hitta dessa nyckelpersoner och se till att de får en fantastisk upplevelse under kvällen, med VIP-behandling och särskild uppassning. Hur de kommer att berätta om kvällen efteråt kan vara avgörande för ditt nästa event.

Det finns två viktiga kategorier att jaga rätt på, och det är personer som arbetar som VD/CEO eller har liknande titlar – där du med stor sannolikhet kan få med hela deras lag till ditt event, men även personer som har en bred umgängeskrets och som kommunicerar brett på sociala medier.

Se även till att de personer som vill berätta om ditt event kan göra det på en strategiskt bra plats för dig. Skapa en hashtag eller ett forum för personerna att kommunicera genom, så kan du även nyttja dessa uttalanden som marknadsföring, bevis och vittnesmål för att ditt event verkligen var lyckat.

5. Skapa samförstånd

Det mest idealiska vore att dina potentiella deltagare hade sådan tillit och samförstånd till ditt varumärke att de registrerar sig för dina event utan att ens läsa igenom detaljerna. För att bygga denna typ av samhörighet kan humor, underhållning och välvilja vara tre viktiga värden att arbeta med. Bjud på roliga videoklipp från eventet eller låt eventet få vara ett sätt att arbeta med välgörenhet genom att stödja någon insamling eller liknande.

Kom ihåg att även de bästa och största eventen kan ha svårt att sälja slut på biljetterna ibland. Men genom att följa dessa råd så ökar du dina chanser att sälja slut på dina biljetter markant.

 

 

 

 

 

30 nov 2016

Planera ett gnistrande julevent

Julen står runt knuten och väntar, och hos många företag är det tradition att anordna julevent. Antingen internt för personalen, eller mer externt – där man vill bjuda in sina kunder och partners för att bygga relationer och umgås under lite mer avslappnade former. Oavsett för vilka du har tänkt planera ditt event så kan det vara mycket att hålla reda på för att det ska bli bra, men oroa dig inte – vi har allt du behöver ha koll på inför din eventplanering!

Inbjudan

Först och främst är det viktigt att vara ute i god tid med en inbjudan, särskilt såhär inför jul när det vankas julbord, fester och röda dagar lite här och där. Välj ditt datum med omsorg och kolla gärna runt om det är några andra lokala aktiviteter som kan krocka med ditt datum, och som kan påverka utfallet på antalet deltagare. Efter att du skapat och lagt upp ditt julevent i Magnets eventverktyg så behöver du skicka ut din inbjudan till alla gäster.

Med Postmans verktyg för nyhetsbrev och kundbrev kan du enkelt skicka ut en snyggt designad inbjudan till din gästlista i god tid. En inbjudan bör innehålla:

  • Datum & tid
  • Plats
  • Vägbeskrivning
  • Meny
  • Kortare schema med viktiga hållpunkter för kvällen
  • Ev. dresscode

Se även till att följa upp ditt utskick med en eller två påminnelser.

Tema

Att jul i sig är ett givet tema här är självklart, men du kan även tematisera det vidare i särskilda färger på inredningen, särskilda smaker som återkommer i menyn eller om temat påverkar dresscoden. Enhetlighet skapar en professionell känsla och gäster uppskattar tydliga teman.

Dekoration

Det här kan för många vara det roligaste arbetet, så se till att du tar hjälp av utvald eventgrupp och att du sätter rätt person på rätt uppgift. Experimentera med bordsdukar, glitter, julgranskulor, mossa, batteridrivna ljus, serviser, servetter och textil för att skapa en härlig julkänsla. Färgerna rött, grönt, brunt i kombination med glitter, silver och guld är vanliga julfärger.

Underhållning

Se till att det finns någon form av underhållning under kvällen, som varken tar för mycket plats eller låter gästerna bli uttråkade. Om du vill ha möjlighet till mingel under juleventet kan det räcka med lite skön stämningsmusik i bakgrunden, i form av jullåtar. Därefter kan du bjuda in en bra konferencier som kan engagera dina gäster och aktivera de under kvällen. Annars kan du matcha det mot Lucia och bjuda in ett luciatåg, eller någon mer koordinerad dans, sång och framträdande.

Mat & dryck

Ta fram en välkomponerad meny för kvällen som ska återspegla den juliga känslan. Julbordet i sin enkelhet brukar vara populärt för många, men om du vill dra upp det ett snäpp så siktar du på en trerättersmeny med klassiska julingredienser.

Belysning

Använd dig av julig belysning för att skapa en härlig och varm känsla i din eventlokal. Levande ljus är alltid trevligt, men innebär också en del brandrisk – så jobba med dämpad belysning i varma vita färger och var inte rädd att dra ner lite på dimmern.

Säkerhet

Julen är en tid med hög brandrisk, och ha därför med dig detta i varje steg i din planering. Välj hellre batteridrivna ljus före stearinljus, och se till att alla gäster informeras om utrymningsvägarna i lokalen tidigt under eventet. Det är lämpligt att en konferencier kan ta upp dessa punkter under ett introduktionstal, där denne också kan informera om kvällens schema, viktiga hållpunkter och vart man exempelvis kan hitta toaletter och andra nödvändigheter.

Vill du ha en personlig demonstration av Magnet?

Skapa ett demokonto så hjälper vi dig att utforska Magnet. Skapa ett demokonto här!